Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego
W-3Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.1
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.1
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.1
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.1
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.1
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.1
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.51
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykałd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W12, E_1A_W13, E_1A_W15C-2, C-1T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20C-2, C-1T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_K01
Student potrafi ocenić pozycję i zdolność konkurencyjną poszczególnych krajów
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K01C-2, C-1T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_K01
Student potrafi ocenić pozycję i zdolność konkurencyjną poszczególnych krajów
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
  2. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.1
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.1
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.1
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.1
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.1
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.1
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.51
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_W01Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykałd informacyjny
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_U01Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykałd informacyjny
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_K01Student potrafi ocenić pozycję i zdolność konkurencyjną poszczególnych krajów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykałd informacyjny
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.