Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego | 2 |
T-W-2 | Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych | 2 |
T-W-3 | Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków | 6 |
T-W-4 | Pomiar zużycia i ewidencja obrotu środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_W01 Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_U01 Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej. | R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02, R_10-_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_K01 Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć. | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_W01 Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_U01 Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej. | 2,0 | Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R3_K01 Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć. | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm., 2013
- Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według polskiego prawa bilansowego oraz Dyrektyw UE i MSR/MSSF, część I i II, Ekspert, Wrocław, 2010
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz., LexisNexis, Warszawa, 2011
- Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego., C.H. Beck, Warszawa, 2009