Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Operacje i techniki operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Operacje i techniki operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z definicją operacją we współczesnym zarządzaniu i koncepcją zarządzania operacyjnego.
C-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.3
T-A-2Techniki wytwarzania.2
T-A-3Algorytm.1
T-A-4Diagramy sieciowe.4
T-A-5Harmonogramowanie.1
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.2
T-A-7Diagram Ishikawy.2
15
wykłady
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego2
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym2
T-W-3Typy procesów produkcyjnych2
T-W-4Techniki wytwarzania2
T-W-5Analiza procesów operacyjnych2
T-W-6Planowanie operacyjne3
T-W-7Projektowanie lokalizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studium przypadku, ćwiczenia obliczeniowe.15
A-A-2Praca własna, zespołowa.15
30
wykłady
A-W-1Aktywność na wykładach15
A-W-2Wykonywanie zadań podczas zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
Z_1A_W13, Z_1A_W11C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
Z_1A_C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
Z_1A_W08, Z_1A_W15C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
Z_1A_U05, Z_1A_U10C-2T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty operacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student potrafi decydować na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Donald Waters, Zarządzanie operacyjne : towary i usługi, PWN, Warszawa, 2007
  2. Ireneusz Durlik, Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Johnston R., Chambers S., Harland Ch., Harrison A., Slack N., : Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków, PWN, Warszawa, 2002
  2. Eliyahu M. Goldratt, Jeff Cox, Cel. Doskonałość w produkcji, Mint Books, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.3
T-A-2Techniki wytwarzania.2
T-A-3Algorytm.1
T-A-4Diagramy sieciowe.4
T-A-5Harmonogramowanie.1
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.2
T-A-7Diagram Ishikawy.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego2
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym2
T-W-3Typy procesów produkcyjnych2
T-W-4Techniki wytwarzania2
T-W-5Analiza procesów operacyjnych2
T-W-6Planowanie operacyjne3
T-W-7Projektowanie lokalizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studium przypadku, ćwiczenia obliczeniowe.15
A-A-2Praca własna, zespołowa.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność na wykładach15
A-W-2Wykonywanie zadań podczas zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym
T-W-5Analiza procesów operacyjnych
T-W-6Planowanie operacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty operacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W15zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z definicją operacją we współczesnym zarządzaniu i koncepcją zarządzania operacyjnego.
Treści programoweT-A-2Techniki wytwarzania.
T-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.
T-A-3Algorytm.
T-W-4Techniki wytwarzania
T-A-4Diagramy sieciowe.
T-A-5Harmonogramowanie.
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.
T-A-7Diagram Ishikawy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U10potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.
Treści programoweT-A-2Techniki wytwarzania.
T-A-3Algorytm.
T-W-3Typy procesów produkcyjnych
T-W-7Projektowanie lokalizacji.
T-W-5Analiza procesów operacyjnych
T-W-6Planowanie operacyjne
T-A-4Diagramy sieciowe.
T-A-5Harmonogramowanie.
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi decydować na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0