Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Negocjacje i konflikt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Negocjacje i konflikt | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami konfliktów w organizacji ich typologią, źródłami, dynamiką i sposobami rozwiązań |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem negocjacji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy konfliktu i sposobu jego rozwiązania. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu uczestniczenia w procesie negocjacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studium konfliktu | 2 |
T-A-2 | Diagnoza rodzaju konfliktu | 2 |
T-A-3 | Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów | 2 |
T-A-4 | Diagnoza temperamentu w konflikcie | 2 |
T-A-5 | Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu | 4 |
T-A-6 | Strategie negocjacyjne | 2 |
T-A-7 | Komunikacja personalna | 2 |
T-A-8 | Diagnoza faz procesu negocjacyjnego | 2 |
T-A-9 | Negocjacje nastawione na współpracę | 4 |
T-A-10 | BATNA | 2 |
T-A-11 | Analiza przypadków - rozwiązywaanie konfliktów | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rodzaje konfliktu | 1 |
T-W-2 | Źródła konfliktów | 1 |
T-W-3 | Fazy i dynamika konfliktów | 1 |
T-W-4 | Rodzaje konfliktów | 1 |
T-W-5 | Metody rozwiązywania konfliktów | 1 |
T-W-6 | Założenia i charakterystyka procesu negocjacji | 1 |
T-W-7 | Organizacja negocjacji | 1 |
T-W-8 | Komunikacja w procesie negocjacji | 1 |
T-W-9 | Style negocjacji | 1 |
T-W-10 | Strategie negocjacyjne | 1 |
T-W-11 | Gry negocjacyjne | 1 |
T-W-12 | Sylwetka negocjatora | 1 |
T-W-13 | Ocena negocjacji | 1 |
T-W-14 | Manipulacje w procesie negocjacji | 1 |
T-W-15 | Kryteria oceny procesu negocjacji | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie studium przypadku | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Analiza przypadków |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/3_W01 Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Z_1A_D11/3_W02 Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/3_U01 Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie. | Z_1A_U01, Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U17 | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-11 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Z_1A_D11/3_U02 Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji | Z_1A_U01, Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U17 | — | C-4 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-9 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/3_W01 Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania | 2,0 | Nie umie sformułować podstawowych definicji i wyjaśnić podstawowych zagadnień na temat istoty i źródeł konfliktów w organizacjach. |
3,0 | Student fragmentarycznie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania. | |
3,5 | Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania. | |
4,0 | Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania oraz potrafi analiztycznie je porównać. | |
4,5 | Student bardzo dobrze definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od zaproponowanej sytuacji konfliktowej. | |
5,0 | Student wyczerpująco definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji konfliktowej. | |
Z_1A_D11/3_W02 Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych zagadnień związanych procesem negocjacjacji. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować tylko niektóre elementy procesu negocjacji i wyjaśnić niektóre modele i style negocjacji. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. | |
4,0 | Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji ponadto potrafi je analitycznie porównać. | |
4,5 | Student bardzo dobrze definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i ocenić poznane modele w zależności od zadanej sytuacji negocjacyjnej. | |
5,0 | Student wyczerpujaco definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i zaproponować własne rozwiązania w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji negocjacyjnej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/3_U01 Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie. | 2,0 | Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać. |
3,0 | Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać. | |
3,5 | Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
Z_1A_D11/3_U02 Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji | 2,0 | Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji i nie potrafi ich porównać. |
3,0 | Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć metod negocjacji i niektórte potrafi porównać. | |
3,5 | Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metody negocjacji i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć metod negocjacji i potrafi je porównać pod względem efektywności. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Literatura podstawowa
- Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit Warszawa, Warszawa, 1999
- Deutsch M., P. T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
- Rzadca R.A., Wujec P, Negocjacje, PWE, Warszawa, 2001
- Fischer R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2001