Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 25 3,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy Informatyki.
W-2Ukończony moduł Matematyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania obiektowego.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika.4
T-L-2Deklarowanie i inicjacja ziennych, instrukcje warunkowe i pętle (iterownie zmiennych).3
T-L-3Obsługa syutacji wyjątkowych.2
T-L-4Tablice. Operacje na tablicach.3
T-L-5Deklarownie i wywoływanie metod. Przeciążanie metod.3
T-L-6Tworzenie własnych klas, dziedziczenie klas.3
T-L-7Zaliczenie końcowe.2
20
wykłady
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. Wprowadzenie do środowska programistycznego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjatków, korzyści wykorzystania.2
T-W-4Tablice, używanie tablic, instrukcja foreach.2
T-W-5Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywołanie poprzez wartość lub referencję.3
T-W-6Sprawdzian wiadomości z wykładu. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami, tworzenie obiektu danej klasy.4
T-W-7Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.2
T-W-8Dziedziczenie i polimorfizm. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.2
T-W-9Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym.2
T-W-10Przeciążania w C#.2
T-W-11Sprawdzian wiadomości z wykładu. Interfejsy programistyczne- definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.13
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).13
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.14
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)22
A-W-3Praca własna z literaturą22
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia21
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_W01
Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
EL_1A_W13C-1T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
EL_1A_U01, EL_1A_U08C-2, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-3M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_W01
Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_U01
Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0.
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Matalewski, Visual Studio 2013. Podręcznik programowania w C# z zadaniami, Helion, 2013
  2. M.J.Kubiak, C#w zadania z programowania z przykładowymi rozwiazaniami, Helion, 2012
  3. D.Farbaniec, Microsoft Visual Studio 2012. Programowanie w C#, Helion, 2013

Literatura dodatkowa

  1. M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
  2. P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika.4
T-L-2Deklarowanie i inicjacja ziennych, instrukcje warunkowe i pętle (iterownie zmiennych).3
T-L-3Obsługa syutacji wyjątkowych.2
T-L-4Tablice. Operacje na tablicach.3
T-L-5Deklarownie i wywoływanie metod. Przeciążanie metod.3
T-L-6Tworzenie własnych klas, dziedziczenie klas.3
T-L-7Zaliczenie końcowe.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. Wprowadzenie do środowska programistycznego.2
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#.2
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjatków, korzyści wykorzystania.2
T-W-4Tablice, używanie tablic, instrukcja foreach.2
T-W-5Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywołanie poprzez wartość lub referencję.3
T-W-6Sprawdzian wiadomości z wykładu. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami, tworzenie obiektu danej klasy.4
T-W-7Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.2
T-W-8Dziedziczenie i polimorfizm. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.2
T-W-9Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym.2
T-W-10Przeciążania w C#.2
T-W-11Sprawdzian wiadomości z wykładu. Interfejsy programistyczne- definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.13
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).13
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń.14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)22
A-W-3Praca własna z literaturą22
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia21
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B05_W01Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania obiektowego.
Treści programoweT-W-11Sprawdzian wiadomości z wykładu. Interfejsy programistyczne- definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs.
T-W-8Dziedziczenie i polimorfizm. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte.
T-W-7Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo.
T-W-1Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. Wprowadzenie do środowska programistycznego.
T-W-5Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywołanie poprzez wartość lub referencję.
T-W-9Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym.
T-W-10Przeciążania w C#.
T-W-2Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#.
T-W-3Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjatków, korzyści wykorzystania.
T-W-4Tablice, używanie tablic, instrukcja foreach.
T-W-6Sprawdzian wiadomości z wykładu. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, relacje między klasami, tworzenie obiektu danej klasy.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_B05_U01Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-5Deklarownie i wywoływanie metod. Przeciążanie metod.
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika.
T-L-7Zaliczenie końcowe.
T-L-4Tablice. Operacje na tablicach.
T-L-3Obsługa syutacji wyjątkowych.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#.
3,5
4,0.
4,5
5,0