Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Elektromagnetyzm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektromagnetyzm | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: Matematyka, Fizyka, Podstawy elektrotechniki, Metody matematyczne w elektrotechnice. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych opisujących różnorodne zagadnienia pola elektromagnetycznego oraz rozwiązywania tych modeli metodami analitycznymi i numerycznymi z wykorzystaniem programów Matlab i Comsol. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie pól elektrostatycznych. | 2 |
T-L-2 | Linia dwuprzewodowa. | 2 |
T-L-3 | Linia dwuprzewodowa - obliczenia metodą elementów skończonych. | 2 |
T-L-4 | Obliczanie pojemności kondensatora płaskiego. | 2 |
T-L-5 | Prawo przepływu. | 2 |
T-L-6 | Prawo przepływu - obliczenia metodą elementów skończonych. | 2 |
T-L-7 | Pole magnetyczne przewodnika z prądem. | 2 |
T-L-8 | Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia. | 2 |
T-L-9 | Elektromagnes z rdzeniem ferromagnetycznym. | 4 |
T-L-10 | Analiza rozproszenia żłobkowego. | 2 |
T-L-11 | Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia. | 4 |
T-L-12 | Indukcja elektromagnetyczna. | 2 |
T-L-13 | Przetwornik wiroprądowy. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe równania elektromagnetyzmu. Rys historyczny. | 1 |
T-W-2 | Linie długie. | 5 |
T-W-3 | Elektrostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, prawo Coulomba, prawo Gaussa i zastosowania, potencjał elektryczny, przewodniki i dielektryki w polu elektrostatycznym, warunki brzegowe i warunki ciągłości, pojemności i kondensatory, energia i siły. | 6 |
T-W-4 | Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a, warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy. | 2 |
T-W-5 | Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta, dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjność własna i wzajemna, energia, siły i momenty. | 6 |
T-W-6 | Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania Maxwella, warunki brzegowe i warunki ciągłości pola, potencjały, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 30 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 50 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Pokaz. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. Wykorzystanie pogramów Matlab i Comsol Multiphysics do rozwiązywania zagadnień pola elektromagnetycznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem każdego ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C08_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu. | EL_1A_W01, EL_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-12 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C08_U07 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i opisu pola elektromagnetycznego. | EL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-12 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C08_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego, umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C08_U07 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i opisu pola elektromagnetycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i opisu pola elektromagnetycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krakowski M., Elektrotechnika teoretyczna - pole elektromagnetyczne, PWN, Warszawa, 1995
- Rawa H., Elektryczność i magnetyzm w technice., PWN, Warszawa, 1994
- Griffiths D. J., Podstawy elektrodynamiki, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie drugie
- Sikora R., Teoria pola elektromagnetycznego, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Morawski T., Gwarek W., Pola i fale elektromagnetyczne, WNT, Warszawa, 1998
- Sadiku M. N. O., Numerical techniques in electromagnetics, CRC Press LLC, 2001