Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w języku G:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w języku G
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii informatycznych
W-2Umiejętnośc definiowania oraz analizy działania prostych algorytmów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi przetworzyć oraz w czytelny sposób przedstawić wyniki pomiarów.
C-2Student posługuje się zawansowanymi strukturami programistycznymi przy pomocy których implmentuje dzaiałanie algorytmów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do graficznego języka programowania (G).2
T-L-2Nawigacja w środowisku programistycznym (tworzenie nowych projektów, dodawanie plików źródłowych itp.)1
T-L-3Stworzenie pierwszego wirtualnego przyrządu pomiarowego.1
T-L-4Struktury programistyczne np.: pętle, warunki, przełączniki.8
T-L-5Operacje na tablicach.4
T-L-6Tworzenie złożonych typów danych2
T-L-7Sposoby wizualizacji wykonanych pomiarów.2
T-L-8Obsługa plików. Zapis / odczyt danych pomiarowych.2
T-L-9Mechanizmy synchronizacji i transmisji danych pomiędzy modułami wirtualnego przyrządu pomiarowego.4
T-L-10Obsługa hardware - akwizycja danych.2
T-L-11Zawansowane techniki programowania - maszyna stanów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna90
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa.
M-2Metody programowane: z użyciem komputera.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24.2_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego instrumentu pomiarowego i potrafi go zapisać w języku G
EL_1A_W11C-1, C-2T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11M-3, M-2S-1
EL_1A_C24.2_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego instrumentu pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
EL_1A_W18C-1, C-2T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24.2_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
EL_1A_U08, EL_1A_U09, EL_1A_U22C-1T-L-7, T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24.2_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego instrumentu pomiarowego i potrafi go zapisać w języku G
2,0
3,0Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C24.2_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego instrumentu pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
2,0
3,0Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24.2_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
2,0
3,0Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. National Instruments, Materiały elektroniczne NI, www.ni.com

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do graficznego języka programowania (G).2
T-L-2Nawigacja w środowisku programistycznym (tworzenie nowych projektów, dodawanie plików źródłowych itp.)1
T-L-3Stworzenie pierwszego wirtualnego przyrządu pomiarowego.1
T-L-4Struktury programistyczne np.: pętle, warunki, przełączniki.8
T-L-5Operacje na tablicach.4
T-L-6Tworzenie złożonych typów danych2
T-L-7Sposoby wizualizacji wykonanych pomiarów.2
T-L-8Obsługa plików. Zapis / odczyt danych pomiarowych.2
T-L-9Mechanizmy synchronizacji i transmisji danych pomiędzy modułami wirtualnego przyrządu pomiarowego.4
T-L-10Obsługa hardware - akwizycja danych.2
T-L-11Zawansowane techniki programowania - maszyna stanów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C24.2_W01Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego instrumentu pomiarowego i potrafi go zapisać w języku G
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przetworzyć oraz w czytelny sposób przedstawić wyniki pomiarów.
C-2Student posługuje się zawansowanymi strukturami programistycznymi przy pomocy których implmentuje dzaiałanie algorytmów.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do graficznego języka programowania (G).
T-L-8Obsługa plików. Zapis / odczyt danych pomiarowych.
T-L-4Struktury programistyczne np.: pętle, warunki, przełączniki.
T-L-2Nawigacja w środowisku programistycznym (tworzenie nowych projektów, dodawanie plików źródłowych itp.)
T-L-3Stworzenie pierwszego wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-5Operacje na tablicach.
T-L-6Tworzenie złożonych typów danych
T-L-9Mechanizmy synchronizacji i transmisji danych pomiędzy modułami wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-10Obsługa hardware - akwizycja danych.
T-L-7Sposoby wizualizacji wykonanych pomiarów.
T-L-11Zawansowane techniki programowania - maszyna stanów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów.
M-2Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C24.2_W02Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego instrumentu pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przetworzyć oraz w czytelny sposób przedstawić wyniki pomiarów.
C-2Student posługuje się zawansowanymi strukturami programistycznymi przy pomocy których implmentuje dzaiałanie algorytmów.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do graficznego języka programowania (G).
T-L-8Obsługa plików. Zapis / odczyt danych pomiarowych.
T-L-4Struktury programistyczne np.: pętle, warunki, przełączniki.
T-L-2Nawigacja w środowisku programistycznym (tworzenie nowych projektów, dodawanie plików źródłowych itp.)
T-L-3Stworzenie pierwszego wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-5Operacje na tablicach.
T-L-6Tworzenie złożonych typów danych
T-L-9Mechanizmy synchronizacji i transmisji danych pomiędzy modułami wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-10Obsługa hardware - akwizycja danych.
T-L-7Sposoby wizualizacji wykonanych pomiarów.
T-L-11Zawansowane techniki programowania - maszyna stanów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów.
M-2Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C24.2_U01Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-1Student potrafi przetworzyć oraz w czytelny sposób przedstawić wyniki pomiarów.
Treści programoweT-L-7Sposoby wizualizacji wykonanych pomiarów.
T-L-11Zawansowane techniki programowania - maszyna stanów
T-L-6Tworzenie złożonych typów danych
T-L-9Mechanizmy synchronizacji i transmisji danych pomiędzy modułami wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-10Obsługa hardware - akwizycja danych.
T-L-2Nawigacja w środowisku programistycznym (tworzenie nowych projektów, dodawanie plików źródłowych itp.)
T-L-1Wprowadzenie do graficznego języka programowania (G).
T-L-3Stworzenie pierwszego wirtualnego przyrządu pomiarowego.
T-L-8Obsługa plików. Zapis / odczyt danych pomiarowych.
T-L-5Operacje na tablicach.
T-L-4Struktury programistyczne np.: pętle, warunki, przełączniki.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów.
M-2Metody programowane: z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu oraz prezentacji studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0