Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Metrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie podstawowym |
W-2 | Znajomość podstaw metod numerycznych |
W-3 | Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym |
W-4 | Znajomość podstaw techniki cyfrowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru |
C-2 | Student pozna metody analizy niepewności pomiaru |
C-3 | Student nabędzie podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do analizy wyników pomiarów | 2 |
T-L-2 | Pomiary rezystancji | 2 |
T-L-3 | Pomiary prądu i napiecia | 2 |
T-L-4 | Mostek Wheatstone'a | 2 |
T-L-5 | Woltomierz cyfrowy. | 2 |
T-L-6 | Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy. | 2 |
T-L-7 | Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie I serii ćwiczeń | 2 |
T-L-9 | Metoda częściowej kompensacji. | 2 |
T-L-10 | Pomiary impedancji. | 2 |
T-L-11 | Pomiary magnetyczne. | 2 |
T-L-12 | Mostek niezrównoważony. | 2 |
T-L-13 | Metoda podstawiania | 2 |
T-L-14 | Pomiary mocy | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie II serii ćwiczeń, zaliczanie zaległości. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI. | 2 |
T-W-2 | Skale pomiarowe | 1 |
T-W-3 | Podstawowe metody pomiaru. | 1 |
T-W-4 | Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika". | 4 |
T-W-5 | Pomiary napięcia i prądu. Wyznaczanie błędów metody | 1 |
T-W-6 | Pomiary rezystancji i impedancji. | 3 |
T-W-7 | Mostek Wheatsone'a | 1 |
T-W-8 | Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu | 2 |
T-W-9 | Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości. | 2 |
T-W-10 | Oscyloskopy analogowe i cyfrowe. | 1 |
T-W-11 | Pomiary kompensacyjne | 2 |
T-W-12 | Pomiary magnetyczne | 1 |
T-W-13 | Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej. | 1 |
T-W-14 | Pomiary mocy trójfazowej | 1 |
T-W-15 | Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe. | 4 |
T-W-16 | Systemy pomiarowe | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczeń | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzanie sprawozdań z zajęć | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B06_W06 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | EL_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-16, T-W-1, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-5, T-L-12, T-L-11, T-L-14, T-L-15 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B06_U10 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | EL_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-16, T-W-1, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-L-3, T-L-4, T-L-13 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B06_W06 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B06_U10 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tumański S., Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
- Kubisa S., Podstawy metrologii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1995
- Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
- Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011
- Zakrzewski J., Przetworniki i czujniki pomiarowe, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Marcyniuk A., Podstawy miernictwa elektrycznego dla kierunku elektronika, Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
- Przewodnik, tłum. Jaworski J. M., Wyrażanie niepewności pomiaru, GUM, Warszawa, 1999
- Skubis T., Opracowanie wyników pomiarów. Przykłady., Wydawnictwo Politechniki Śląskie, Gliwice, 2003