Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka przemysłowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki, informatyki, techniki mikroprocesorowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów konfigurowania sprzętu i oprogramowania procesów wymiany danych w przemysłowych systemach sterowania w reżymach czasu rzeczywistego z uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa wymiany informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konfigurowanie, uruchomienie i oprogramowanie wymiany danych z zastosowaniem protokołu Ethernet Powerlink | 5 |
T-L-2 | Konfigurowanie, uruchomienie i oprogramowanie wymiany danych z zastosowaniem protokołu CAN. | 5 |
T-L-3 | Poznanie struktury oraz zasady szeregowania i priorytetyzacji zadań sterowania w systemie Automation Runtime dla systemów sterowania Bernecker&Rainer. | 5 |
T-L-4 | Poznanie struktury oraz zasady szeregowania i priorytetyzacji zadań sterowania w systemie VxWorks dla systemów sterowania GE. | 5 |
T-L-5 | Poznanie struktury oraz zasady szeregowania i priorytetyzacji zadań sterowania w systemach sterowania National Instruments. | 5 |
T-L-6 | Bezpieczeństwo wymiany danych w przemysłowych systemach automatyki B&R, GE, NI. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Języki modelowania systemów cyfrowych: UML, SysML, EAST-ADL. Zagadnienia modelowania systemów. Diagramy SysML. Rodzaje, przykłady Narzędzia modelowania SysML. Eclipse, EA, VP, inne. | 3 |
T-W-2 | Modelowanie wymagań z zastosowaniem SysML (req). Diagramy przypadków użycia SysML (uc). Od Business Model Canvas do modelu oczekiwań interesariuszy projektu systemu. | 3 |
T-W-3 | Modelowanie architektury z zastosowaniem SysML (bdd, ibd). Przykład systemu cyfrowego. Interfejsy, właściwości, powiązanie modeli architektury ze stawianymi systemowi wymaganiami. | 3 |
T-W-4 | Testowanie i weryfikacja wymagań. Zastosowanie modeli w projektowaniu systemów cyfrowych. Zagadnienia języków dedykowanych modelowania oraz generowania kodów systemu. Zagadnienia prowadzenia projektów zgodnie z wymaganiami standardów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Wirtualna weryfikacja i walidacja. | 4 |
T-W-5 | Techniki Hardware-in-the-loop w prototypowaniu systemów kontrolno-pomiarowych oraz teleinformatycznych. Zagadnienia generowania raportów/dokumentacji projektowanych systemów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O08.1_W06 Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. | TI_1A_W06, TI_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O08.1_U10 Student potrafi dobrać interfejs i protokół komunikacyjny, zapewniające bezpieczną pracę rozproszonego systemu sterowania cyfrowego. | TI_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O08.1_W06 Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O08.1_U10 Student potrafi dobrać interfejs i protokół komunikacyjny, zapewniające bezpieczną pracę rozproszonego systemu sterowania cyfrowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać interfejs i protokół komunikacyjny, zapewniające bezpieczną pracę rozproszonego systemu sterowania cyfrowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Holt J., Perry S.A., Brownsword M., Model-based requirements engineering, 2012, ISBN 978-1-84919-487-7
- Friedenthal, S.; Moore, A.; Steiner, R., A Practical Guide To SysML: The Systems Modeling Language, 2015, ISBN 978-0128002025
Literatura dodatkowa
- Anderson Ross, Security engineering, 2nd edition, WNT, 2009