Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Programowanie komponentowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie komponentowe | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymaganie podstawowe: znajomość przynajmniej jednego języka obiektowego. |
W-2 | Wymaganie uzupełniające: umiejętność tworzenia GUI w jednej z technologii (Java lub .C#) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo |
C-2 | Przedstawienie standardów programowania komponentowego |
C-3 | Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bibliteki dynamiczne C++, Java, C# | 4 |
T-L-2 | Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA | 4 |
T-L-3 | Web services | 4 |
T-L-4 | Java EE | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematu komponentow | 1 |
T-W-2 | Biblioteki ladowane dynamicznie | 2 |
T-W-3 | Technologie komunikacyjne - Java RMI, CORBA | 3 |
T-W-4 | Wprowadzenie do Web services | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do EJB | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 16 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Samodzielna praca nad zadaniami | 20 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
58 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 36 |
A-W-4 | Udzial w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podejąca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy na laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test z pytaniami praktycznymi w formie wyboru i opisu |
S-4 | Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/5_W01 Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo | I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
I_2A_D16/5_W02 Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo | I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W07, I_2A_W10 | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/5_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach kompoentowych | I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U06, I_2A_U07 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
I_2A_D16/5_U02 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej | I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12 | — | — | — | — | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/5_K01 Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-3 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_D16/5_K02 Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K04, I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-3, C-2, C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_D16/5_K03 Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów | I_2A_K01, I_2A_K03 | — | — | — | — | S-4 |
I_2A_D16/5_K04 Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi | I_2A_K02 | — | — | — | — | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/5_W01 Student zna i rozumie zagadnienia programowania zorientowanego komponentowo | 2,0 | Student nie zna podstaw programowania komponentowego |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcie komponentu | |
3,5 | Student zna pojcie komponentu i potrafi wyjaśni różnicę między komponentem i obiektem | |
4,0 | Student zna ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi podać i opisać przykłady różnych technologii komponenowych | |
4,5 | Student zna ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna sposoby sterowania komponentami i cyklem życia komponentu | |
5,0 | Student zna ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz potrafi wykorzystać diagram komponentów UML do projektowania aplikacji | |
I_2A_D16/5_W02 Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo | 2,0 | Student nie zna żdnych technologii komponentowych |
3,0 | Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych | |
3,5 | Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych | |
4,0 | Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania | |
4,5 | Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI | |
5,0 | Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/5_U01 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach kompoentowych | 2,0 | Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej |
3,0 | Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamiczni | |
3,5 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów | |
4,0 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych | |
4,5 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe | |
5,0 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB | |
I_2A_D16/5_U02 Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację w wybranej technologii komponentowej | 2,0 | Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej |
3,0 | Student potrafi wykorzyć w aplikacji gotowe biblioteki ładowane dynamicznie | |
3,5 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć GUI z wykorzystaniem wybranych komponentów | |
4,0 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię CORBA lub RMI do komunikacji w aplikacjach rozporszonych | |
4,5 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe | |
5,0 | Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/5_K01 Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach |
3,0 | Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji | |
3,5 | Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika | |
4,0 | Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych | |
4,5 | Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług | |
5,0 | Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji | |
I_2A_D16/5_K02 Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach | |
3,5 | Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek | |
4,0 | Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym | |
4,5 | Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty | |
5,0 | Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek | |
I_2A_D16/5_K03 Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie złożonych problemów | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z gotowych bibliotek i komponentów we własnych aplikacjach |
3,0 | Student potrafi wykorzystać gotowe biblioteki w celu przyspieszenia wytwarzania prostych aplikacji | |
3,5 | Student ma umiejętności na ocenę 3.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w celu szybkiego tworzenia interfejsów użytkownika | |
4,0 | Student ma umiejętności na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty w do komunikacji w systemach rozproszonych | |
4,5 | Student ma umiejętności na ocenę 4.0 oraz potrafi wykorzystać gotowe komponenty do budowy serwisów usług | |
5,0 | Student ma umiejętności na ocenę 4.5 oraz wykorzystuje technologie EJB do tworzenia złożonych aplikacji | |
I_2A_D16/5_K04 Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby wykorzystywania gotowych komponentów w aplikacjach |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać istniejące komponenty we wasnych aplikacjach | |
3,5 | Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz rozumie potrzebę updateowania wykorzystywanych bibliotek | |
4,0 | Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz potrafi samodzielnie tworzyć biblioteki komponentów i udostępniać je innym | |
4,5 | Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz potrafi dokadnie udokumentować udostpniane przez siebie komponenty | |
5,0 | Student ma wiedzę na ocenę 4.5 oraz rozumie potrzebę rozwijania i uaktualniania udostępnianych przez siebie bibliotek |
Literatura podstawowa
- Clemens Szyperski, Oprogramowanie komponentowe – obiekty to za mało, WNT, 2001
- Juval Löwy, COM and .NET Component Services, O'Reilly, 2001
- Kathy Sierra, Bert Bates, Head First EJB. Edycja polska, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- Microsoft, http://msdn.microsoft.com, 2011
- Oracle, http://java.oracle.com, 2011