Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Techniki transmisji mowy i dźwięku _ Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki transmisji mowy i dźwięku _ Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe |
W-2 | Podstawy transmisji danych |
W-3 | Systemy transmisji strumieniowej |
W-4 | Teoria informacji i kodowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstaw przetwarzania sygnałów akustycznych do celów transmisyjnych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat projektowania systemów transmisyjnych danych akustycznych w sieciach przewodowych oraz bezprzewodowych. |
C-3 | Zapoznanie się z zagadnieniami transmisji rozgłoszeniowej dźwięku oraz komunikacji głosowej w systemach VoIP. |
C-4 | Zdobycie umiejętności pozwalającej na analizę technik modelowania i przetwarzania sygnałów akustycznych dla celów transmisyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza porównawcza kodeków akustycznych pod względem stopnia kompresji. | 2 |
T-L-2 | Badania jakościowe kodeków audio oraz mowy z wykorzystaniem miar obiektywnych i podejścia subiektywnego. | 2 |
T-L-3 | Analiza wpływu warunków transmisyjnych na docelową jakoś pracy systemów transmisji głosu. | 4 |
T-L-4 | Badania mechanizmów kompensacji zmiennych warunków transmisyjnych. | 2 |
T-L-5 | Projekt architektury i implementacja systemu transmisji dźwięku i głosu z wykorzystaniem rozwiązań programowych (icecast2, asterisk i inne) | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia akwizycji sygnałów akustycznych do celów transmisyjnych. | 2 |
T-W-2 | Dedykowane mechanizmy kodowania źródłowego strumieni akustycznych. | 3 |
T-W-3 | Techniki kompensacji utraty danych podczas transmisji strumieni akustycznych . | 2 |
T-W-4 | Mechanizmy poprawy jakości dźwięku przy transmisji w kanałach o niskiej przepustowości. | 2 |
T-W-5 | Mechanizmy transmisyjne w sieciach przewodowych i bezprzewodowych w kontekście danych akustycznych. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka systemów DAB oraz VOIP. | 2 |
T-W-7 | Wpływ ograniczeń transmisyjnych na jakość przesyłu danych akustycznych w czasie rzeczywistym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć. | 3 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć. | 5 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny przeprowadzonych badań symulacyjnych oraz pomiarów wydajnościowych systemu transmisyjnego danych akustycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-2_W01 Wiedza wymagana do projektowania oraz modyfikacji systemów transmisyjnych z punktu widzenia jakości transmisji. Znajomość zagadnień funkcjonowania i współpracy komponentów systemu transmisji danych akustycznych. Specyfika sygnałów akustycznych oraz głosu pod kątem transmisyjnym. | I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W07 | — | C-1, C-2 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-2_U01 Umiejętność analizy systemów kodowania dźwięku oraz głosu. Dobór odpowiedniego medium transmisyjnego (przewodowe, bezprzewodowe) dla wydajnych systemów transmisji strumieni akustycznych. Umięjętność oceny i porównania multimedialnych systemów transmisyjnych. | I_2A_U02, I_2A_U04, I_2A_U11, I_2A_U16 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-2_W01 Wiedza wymagana do projektowania oraz modyfikacji systemów transmisyjnych z punktu widzenia jakości transmisji. Znajomość zagadnień funkcjonowania i współpracy komponentów systemu transmisji danych akustycznych. Specyfika sygnałów akustycznych oraz głosu pod kątem transmisyjnym. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną |
3,0 | zna mechanizmy akwizycji sygnałów akustycznych oraz techniki kompresji stratnej i bezstratnej do celów transmisyjnych | |
3,5 | jak na ocenę dostateczną oraz dodatkowo potrafi wskazać rodzaje zakłóceń syganłów podczas transmisji | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz zna techniki kompensacji utraty danych oraz mechanizmy poprawy jakości dźwięku przy transmisji w kanałach o niskiej przepustowości | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz potrafi opisać włąściwości i architektury systemów VoIP oraz DAB | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz umie opisać wpływ ograniczeń transmisyjnych na jakość przesyłu danych akustycznych w czasie rzeczywistym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-2_U01 Umiejętność analizy systemów kodowania dźwięku oraz głosu. Dobór odpowiedniego medium transmisyjnego (przewodowe, bezprzewodowe) dla wydajnych systemów transmisji strumieni akustycznych. Umięjętność oceny i porównania multimedialnych systemów transmisyjnych. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi przeprowadzić analizę porównawczą kodeków akustycznych pod względem stopnia kompresji oraz przygotować zbiór testów dla oceny jakośći dźwięku przy kompresji stratnej | |
3,5 | jak na ocenę dostateczną oraz potrafi wykonać badania jakościowe kodeków audio oraz mowy z wykorzystaniem miar obiektywnych i podejścia subiektywnego. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi przeprowadzić analizę wpływu warunków transmisyjnych na docelową jakoś pracy systemów VoIP | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz potrafi wykonać badania mechanizmów kompensacji zmiennych warunków transmisyjnych | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz wykonał projekt architektury i implementacja systemu transmisji dźwięku i głosu z wykorzystaniem rozwiązań programowych |
Literatura podstawowa
- B. Antosik, Transmisja internetowa danych multimedialnych w czasie rzeczywistym, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- W. Hoeg, T. Lauterbach, Digital Audio Broadcasting: Principles and Applications of DAB, DAB + and DMB, Wiley, 2009
- B. Khasnabish, Implementing Voice over IP, Wiley-Interscience, 2003
- A. Salkintzis, N. Passas, Emerging Wireless Multimedia: Services and Technologies, Wiley, 2005
Literatura dodatkowa
- R. Martin, U. Heute, C. Antweiler, Advances in Digital Speech Transmission, Wiley, 2008
- A. Spanias, T. Painter, V. Atti, Audio Signal Processing and Coding, Wiley-Interscience, 2007
- G. Camarillo, M.l García-Martín, The 3G IP Multimedia Subsystem (IMS): Merging the Internet and the Cellular Worlds, Wiley, 2008