Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki medyczne - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane techniki medyczne - Przedmiot obieralny III
Specjalność grafika komputerowa i systemy multimedialne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza zdobyta na I stopniu kształcenia na kierunku informatyka lub pokrewnym, przede wszystkim z zakresu fizyki, przetwarzania sygnałów i grafiki komputerowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów posiadających szeroką wiedzę informatyczną z występującymi współcześnie potrzebami i możliwościami informatycznego wspomagania procesów medycznych.
C-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
C-3Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi.
C-4Uświadomienie występujących ograniczeń w aspekcie obowiązujących norm prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.4
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.4
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)6
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych2
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera6
T-L-6Badania spirometryczne.2
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM6
30
wykłady
T-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.1
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.2
T-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).3
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.3
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.2
T-W-7Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały producentów sprzętu medycznego, strony internetowe portali medycznych, akty prawne.10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O4/3-4_W01
Posiada wiedzę w zakresie występujących współcześnie potrzeb i możliwości informatycznego wspomagania procesów diagnozownia w medycynie.
I_2A_W05, I_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1
I_2A_D17/O4/3-4_W02
Zna obowiązujące normy prawne i standardy dotyczące budowy i eksploatacji sprzętu diagnostycznego oraz zintegrowanych systemów usług medycznych - w tym telemedycyny.
I_2A_W02, I_2A_W08, I_2A_W10C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1
I_2A_D17/O4/3-4_W03
Legitymuje się poszerzoną wiedzą z zakresu fizyki zjawisk wykorzystywanych w diagnostyce medycznej oraz pojęć medycznych związanych z badanymi procesami fizjologicznymi człowioeka.
I_2A_W02, I_2A_W07C-3, C-2T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O4/3-4_U01
Student potrafi osługiwać od strony technicznej różne rodzaje aparatów stosowanych w diagnostyce medycznej ze świadomością zasady ich działania i przeznaczenia.
I_2A_U05, I_2A_U15C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
I_2A_D17/O4/3-4_U02
Potrafi ocenić uzyskiwane w procesie diagnozowania wyniki w aspekcie ich jakości (mozliwości właściwej interpretacji). Zna metody umożliwiające poprawę tej jakości.
I_2A_U04C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D17/O4/3-4_K01
Student zna rozwiązania sprzętowe, zasady działania oraz rolę jaką spełniają w procesach diagnozowania medycznego, co daje mu podstawy do kreatywnych działań w rozwijaniu stosowanych metod - zwłaszcza w zakresie przetwarzania pozyskiwanych danych.
I_2A_K03, I_2A_K06C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
I_2A_D17/O4/3-4_K02
Potrafi nawiązywać współpracę z personelem medycznym jako inżynier konstruujący nowe produkty sprzętowo-programowe lub też kreujący rozwiązania zdalnych usług medycznych z wykorzystaniem sieci.
I_2A_K02, I_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1
I_2A_D17/O4/3-4_K03
Ma świadomość obowiązujących standardów oraz zaleceń i ograniczeń wynikających z aktów prawnych.
I_2A_K04C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O4/3-4_W01
Posiada wiedzę w zakresie występujących współcześnie potrzeb i możliwości informatycznego wspomagania procesów diagnozownia w medycynie.
2,0
3,0Student zna podawowe standardy obowiązujace w systemach wspierających działlność jednostek medycznych oraz związanych z eksploatacją aparatury diagnostycznej. Porafi scharakteryzować zasady działania sprzętu diagnostycznego i jakość uzyskiwanych wynikw.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D17/O4/3-4_W02
Zna obowiązujące normy prawne i standardy dotyczące budowy i eksploatacji sprzętu diagnostycznego oraz zintegrowanych systemów usług medycznych - w tym telemedycyny.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady integracji systemów medycznych raz wyjaśnić sposby organizacji usług telemedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D17/O4/3-4_W03
Legitymuje się poszerzoną wiedzą z zakresu fizyki zjawisk wykorzystywanych w diagnostyce medycznej oraz pojęć medycznych związanych z badanymi procesami fizjologicznymi człowioeka.
2,0
3,0Student zna zjawiska podstawy zjawisk i praw fizyki wykorzystywanych w sprzęcie diagnostycznym w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O4/3-4_U01
Student potrafi osługiwać od strony technicznej różne rodzaje aparatów stosowanych w diagnostyce medycznej ze świadomością zasady ich działania i przeznaczenia.
2,0
3,0Student potrafi pozyskać i zarejestrować zestaw danych z aparatu diagnostycznego. (Ocena na podstawie sprawozdania z badań)
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_D17/O4/3-4_U02
Potrafi ocenić uzyskiwane w procesie diagnozowania wyniki w aspekcie ich jakości (mozliwości właściwej interpretacji). Zna metody umożliwiające poprawę tej jakości.
2,0
3,0Student potrafi opracować poprawny zestaw danych wejściowych do diagnozy medycznej (bez stosowania wyrafinowanych metod "ulepszania". (Ocena na podstawie sprawozdania z badań)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D17/O4/3-4_K01
Student zna rozwiązania sprzętowe, zasady działania oraz rolę jaką spełniają w procesach diagnozowania medycznego, co daje mu podstawy do kreatywnych działań w rozwijaniu stosowanych metod - zwłaszcza w zakresie przetwarzania pozyskiwanych danych.
2,0
3,0Student potrafi wymienić i podać podstawowe cechy narzędzi do podnoszenia jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Student zna algorytmy poprawy jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania i potrafi wskazać miejsca ich zastosowań oraz wpływ na rezultat diagnozy.
I_2A_D17/O4/3-4_K02
Potrafi nawiązywać współpracę z personelem medycznym jako inżynier konstruujący nowe produkty sprzętowo-programowe lub też kreujący rozwiązania zdalnych usług medycznych z wykorzystaniem sieci.
2,0
3,0Student zna podstawowe nazwy procesów diagnostycznych w medycynie i cel ich przeprowadzania.
3,5
4,0
4,5
5,0Studentowi zgłębił szczegółowe rozwiązania medycznej aparatury diagnostycznej oraz zakresy kompetencji ich obsługi - personel techniczny, personel medyczny.
I_2A_D17/O4/3-4_K03
Ma świadomość obowiązujących standardów oraz zaleceń i ograniczeń wynikających z aktów prawnych.
2,0
3,0Student potrafi wymienić obowiązujące standardy międzynarodowe, ich źrółdła oraz powiązania z prawem lokalnym (na poziomie ogólnej szczegółowoci).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieciura m., Olchowiak W., Metody i narzędzia projektowania komputerowych systemów medycznych, Vizja Press&IT, 2009
  2. Zieliński K., Komputerowa analiza obrazu biomedycznego. Wstęp do morfometrii i patologii ilościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, 2002
  3. Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  4. Cierniak R., Tomografia komputerowa : budowa urządzeń CT; algorytmy rekonstrukcyjne., Wydawnictwo EXIT, Warszawa, 2005
  5. Zajdel R., Kęcki E., Szczepaniak P., Kurzyński M., Kompedium informatyki medycznej, Alfa-Medica Press, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.4
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.4
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)6
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych2
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera6
T-L-6Badania spirometryczne.2
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.1
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.2
T-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).3
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.3
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.2
T-W-7Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały producentów sprzętu medycznego, strony internetowe portali medycznych, akty prawne.10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_W01Posiada wiedzę w zakresie występujących współcześnie potrzeb i możliwości informatycznego wspomagania procesów diagnozownia w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów posiadających szeroką wiedzę informatyczną z występującymi współcześnie potrzebami i możliwościami informatycznego wspomagania procesów medycznych.
Treści programoweT-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podawowe standardy obowiązujace w systemach wspierających działlność jednostek medycznych oraz związanych z eksploatacją aparatury diagnostycznej. Porafi scharakteryzować zasady działania sprzętu diagnostycznego i jakość uzyskiwanych wynikw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_W02Zna obowiązujące normy prawne i standardy dotyczące budowy i eksploatacji sprzętu diagnostycznego oraz zintegrowanych systemów usług medycznych - w tym telemedycyny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W08Ma rozszerzoną wiedzę o podstawowych zadaniach eksploracji i analizy danych zarówno ilościowych jak i jakościowych
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi.
C-4Uświadomienie występujących ograniczeń w aspekcie obowiązujących norm prawnych.
Treści programoweT-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.
T-W-7Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady integracji systemów medycznych raz wyjaśnić sposby organizacji usług telemedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_W03Legitymuje się poszerzoną wiedzą z zakresu fizyki zjawisk wykorzystywanych w diagnostyce medycznej oraz pojęć medycznych związanych z badanymi procesami fizjologicznymi człowioeka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi.
C-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
Treści programoweT-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera
T-L-6Badania spirometryczne.
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zjawiska podstawy zjawisk i praw fizyki wykorzystywanych w sprzęcie diagnostycznym w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_U01Student potrafi osługiwać od strony technicznej różne rodzaje aparatów stosowanych w diagnostyce medycznej ze świadomością zasady ich działania i przeznaczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U15Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
Treści programoweT-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera
T-L-6Badania spirometryczne.
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskać i zarejestrować zestaw danych z aparatu diagnostycznego. (Ocena na podstawie sprawozdania z badań)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_U02Potrafi ocenić uzyskiwane w procesie diagnozowania wyniki w aspekcie ich jakości (mozliwości właściwej interpretacji). Zna metody umożliwiające poprawę tej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów posiadających szeroką wiedzę informatyczną z występującymi współcześnie potrzebami i możliwościami informatycznego wspomagania procesów medycznych.
C-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
Treści programoweT-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera
T-L-6Badania spirometryczne.
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować poprawny zestaw danych wejściowych do diagnozy medycznej (bez stosowania wyrafinowanych metod "ulepszania". (Ocena na podstawie sprawozdania z badań)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_K01Student zna rozwiązania sprzętowe, zasady działania oraz rolę jaką spełniają w procesach diagnozowania medycznego, co daje mu podstawy do kreatywnych działań w rozwijaniu stosowanych metod - zwłaszcza w zakresie przetwarzania pozyskiwanych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi.
C-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
Treści programoweT-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.
T-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.
T-W-7Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne.
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera
T-L-6Badania spirometryczne.
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
M-2Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i podać podstawowe cechy narzędzi do podnoszenia jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Student zna algorytmy poprawy jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania i potrafi wskazać miejsca ich zastosowań oraz wpływ na rezultat diagnozy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_K02Potrafi nawiązywać współpracę z personelem medycznym jako inżynier konstruujący nowe produkty sprzętowo-programowe lub też kreujący rozwiązania zdalnych usług medycznych z wykorzystaniem sieci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów posiadających szeroką wiedzę informatyczną z występującymi współcześnie potrzebami i możliwościami informatycznego wspomagania procesów medycznych.
C-2Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych.
Treści programoweT-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.
T-W-4Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów).
T-W-5Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu.
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.
T-W-7Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne.
T-L-1Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej.
T-L-2Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych.
T-L-3Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu)
T-L-4Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych
T-L-5Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera
T-L-6Badania spirometryczne.
T-L-7Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe nazwy procesów diagnostycznych w medycynie i cel ich przeprowadzania.
3,5
4,0
4,5
5,0Studentowi zgłębił szczegółowe rozwiązania medycznej aparatury diagnostycznej oraz zakresy kompetencji ich obsługi - personel techniczny, personel medyczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D17/O4/3-4_K03Ma świadomość obowiązujących standardów oraz zaleceń i ograniczeń wynikających z aktów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi.
C-4Uświadomienie występujących ograniczeń w aspekcie obowiązujących norm prawnych.
Treści programoweT-W-1Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne.
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-3Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM.
T-W-6Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić obowiązujące standardy międzynarodowe, ich źrółdła oraz powiązania z prawem lokalnym (na poziomie ogólnej szczegółowoci).
3,5
4,0
4,5
5,0