Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 2,70,65zaliczenie
wykładyW2 8 1,30,35egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna podstawy programowania w języku C++ i języku skryptowym Python

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów2
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów2
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych4
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework4
T-L-5Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystania narzędzi Squish i Python4
16
wykłady
T-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania1
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania1
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów1
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko1
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie2
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach44
82
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów30
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_W01
Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
PESW_10-_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3
PESW_10-_09_W02
Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
PESW_10-_W14C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_U01
Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PESW_10-_U10C-1T-W-6, T-W-7, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1
PESW_10-_09_U02
Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
PESW_10-_U11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_K01
Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
PESW_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_W01
Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
2,0
3,0Zna podstawowe techniki testowania i poziomy testów
3,5
4,0
4,5
5,0Poprawnie projektuje przypadki testowe z wykorzystaniem podstawowych technik testowania
PESW_10-_09_W02
Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
2,0
3,0Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zasady prawidłowego projektowania przypadków testowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_U01
Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
2,0
3,0Potrafi obsługiwać narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi prawidłowo zaprojektować przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PESW_10-_09_U02
Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
2,0
3,0Potrafi prawidłowo wersjonować pliki
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi stworzyć i skonfigurować repozytorium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_K01
Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Radosław Smilgin, Zawód tester, PWN

Literatura dodatkowa

  1. Karolina Zmitrowicz, Adam Roman, Testowanie w praktyce. Studium przypadków, PWN

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów2
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów2
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych4
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework4
T-L-5Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystania narzędzi Squish i Python4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania1
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania1
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów1
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko1
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie2
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach44
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów30
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_09_W01Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W14Student zna techniki testowania, rodzaje testów i metodykę testowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe techniki testowania i poziomy testów
3,5
4,0
4,5
5,0Poprawnie projektuje przypadki testowe z wykorzystaniem podstawowych technik testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_09_W02Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W14Student zna techniki testowania, rodzaje testów i metodykę testowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework
T-L-5Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystania narzędzi Squish i Python
Metody nauczaniaM-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zasady prawidłowego projektowania przypadków testowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_09_U01Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U10Słuchacz umie zaprojektować i tworzyć przypadki testowe.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obsługiwać narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi prawidłowo zaprojektować przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_09_U02Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U11Słuchacz potrafi wykorzystać systemy wersjonowania plików.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi prawidłowo wersjonować pliki
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi stworzyć i skonfigurować repozytorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_09_K01Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_K02Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.