Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia pomocnicze siłowni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia pomocnicze siłowni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, termodynamika oraz z wymiana ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z urządzeniami pomocniczymi działającymi w siłowniach energetycznych oraz funkcjami jakie w tych siłowniach pełnią |
C-2 | Zapoznanie studentów ze szczegółowymi schematami siłowni energetycznych oraz zasadami doboru odpowiednich urządzeń pomocniczych do różnych układów siłowni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia układu przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Dwa kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru (lub jedno dwugodzinne na konec semestru) | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 23 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa dwugodzinne pisemne zaliczenia - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C35_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni i jak są ze sobą wzajemnie powiązane. | ENE_1A_W15, ENE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C35_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają urządzenia pomocnicze w siłowniach energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów charakteryzujących te urządzenia na przebieg procesu realizowanego w danej siłowni | ENE_1A_U09, ENE_1A_U17, ENE_1A_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C35_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych | ENE_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C35_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni i jak są ze sobą wzajemnie powiązane. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować niewiele urządzeń pomocniczych siłowni |
3,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować niewiele urządzeń pomocniczych siłowni, pobieżnie wie w jakim celu są one stosowane w układzie. | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować niewiele urządzeń pomocniczych siłowni, pobieżnie wie w jakim celu są one stosowane w układzie. Zna ich zasadę działania. | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować większość urządzeń pomocniczych siłowni, wie w jakim celu są one stosowane w układzie, Zna ich zasadę działania | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować większość urządzeń pomocniczych siłowni, wie w jakim celu są one stosowane w układzie, Zna ich zasadę działania oraz wzajemne powiązania tych urządzeń. | |
5,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze siłowni, wie w jakim celu są one stosowane w układzie, zna zasadę ich działania oraz zna wzajemne powiązania tych urządzeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C35_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają urządzenia pomocnicze w siłowniach energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów charakteryzujących te urządzenia na przebieg procesu realizowanego w danej siłowni | 2,0 | Student nie umie określać funkcji urządzeń pomocniczych siłowni oraz nie potrafi przeprowadzić analizy wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni |
3,0 | Student słabo określa funkcje tylko niektórych urządzeń pomocniczych siłowni. Przy analizowaniu wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni popełnia znaczące błędy. | |
3,5 | Student słabo określa funkcje urządzeń pomocniczych siłowni. Przy analizowaniu wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni popełnia popełnia błędy. | |
4,0 | Student dobrze określa funkcje urządzeń pomocniczych siłowni. Przy analizowaniu wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student dobrze określa funkcje większości urządzeń pomocniczych siłowni. Przy analizowaniu wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni popełnia niewiele małoistotnych błędów. | |
5,0 | Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń pomocniczych siłowni oraz poprawnie przeprowadza analizę wpływu parametrów tych urządzeń na proces realizowany w siłowni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C35_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych | 2,0 | Student nie poszerza swojej wiedzy oraz nie podnosi kompetencji zawodowych |
3,0 | Student nieznacznie poszerza swoją wiedzę oraz podnosi kompetencje zawodowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
- Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
Literatura dodatkowa
- Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
- Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Franciszek Wolańczyk, Elektrownie wiatrowe, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009
- Zbysław Pluta, Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2003
- Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010