Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna
Sylabus przedmiotu Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych | ||
Specjalność | energetyka konwencjonalna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Metody numeryczne |
W-2 | Termodynamika techniczna |
W-3 | Podstawy obsługi programów do modelowania 3D (preferowany Solid Works) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania maszyn wirnikowych i tłokowych |
C-2 | Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoczęcie pracy nad podstawowym złożeniem modeli 3D (Solid Works) tłok-korbowód-wał-cylinder; Wykonanie podstawowej dokumentacji kilku podzespołów złożenia oraz dokumentacji złożenia w formacie 2D; Nauka wykorzystywania biblioteki elementów do pracy w złożeniu programu Solid Works; Pokazanie procedury pobrania modelu 3D z formatu uniwersalnego (step/iges) oraz wykorzystania go w projekcie maszyny tłokowej / maszyny wirnikowej; Nauka wykorzystywania formatów uniwersalnych (step/iges) do tworzenia modeli 3D; Pokazanie procedury wykonania animacji dla złożenia tłok-korbowód-wał-cylinder; | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej | 15 |
T-P-2 | Wykonanie projektu sprężarki tłokowej | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Projektowanie i modelowanie pomp wirowych Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych Projektowanie i modelowanie wentylatorów promieniowych Projektowanie i modelowanie turbin parowych Projektowanie i modelowanie turbin gazowych Atlas profili łopatkowych | 14 |
T-W-3 | Podział maszyn tłokowych Historia maszyn tłokowych Zasada działania silników spalinowych Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych Podział i zasada działania sprężarek tłokowych Oblicznie i projektowanie sprężarek tłokowych | 14 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
A-A-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
37 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach - przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu. | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-P-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu | 17 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 28 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykladu | 10 |
A-W-5 | Pisemne zailczenie wykładu | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykladu, sprawdzian kntrolny, System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EK/02_W01 Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych | ENE_2A_W01, ENE_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EK/02_U01 Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych | ENE_2A_U09 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EK/02_K01 Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych | ENE_2A_K01 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EK/02_W01 Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EK/02_U01 Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EK/02_K01 Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973
- Kazimierz Szablowski, Sprężarki wyporowe, Kraków, 1974
- Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999
- Vladimir Chlumsky, Sprężarki tłokowe, PWT, Warszawa, 1961
- Henryk Więckiewicz, Sprężarki wyporowe. Materiały pomocnicze do wykładów, ćwiczeń i projektowania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1985
- Paweł Kęska, SolidWorks 2013 - Modelowanie części | Złożenia | Rysunki, 2013
Literatura dodatkowa
- Jak Gronowicz, Cieplne maszyny tłokowe : silniki spalinowe i sprężarki : podstawy budowy i eksploatacji, Wydaw. Uczel. Politech. Szczecińskiej, Szczecin, 1992
- Poradnik Mechanika tom II, Zagadnienia konstrukcyjne, WNT, Warszawa
- Paweł Kęska, SolidWorks 2013 - Konstrukcje spawane | Arkusze blach | Projektowanie w kontekście złożenia, 2013