Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć z zakresu ekonomii |
C-2 | Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego |
C-4 | Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów. | 2 |
T-A-2 | Mierzenie kosztów, zysków i strat procesów gospodarowania. | 2 |
T-A-3 | Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy. | 2 |
T-A-4 | Wzrost PKB jako funkcja wzrostu zatrudnienia, inwestycji i stanu technologii. | 2 |
T-A-5 | Badania narzędzi różnych polityk gospodarczych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy. | 2 |
T-W-2 | Działalność przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Mierniki procesów gospodarowania. | 7 |
T-W-3 | Innowacje. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa. | 5 |
T-W-4 | PKB, sposoby jego mierzenia i model długookresowego wzrostu gospodarczego. | 3 |
T-W-5 | Polityki gospodarcze rządu. Europejski System Gospodarczy i Walutowy. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń | 12 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 3 |
A-W-3 | Praca własna (czytanie literatury) | 25 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-5 | Obecność na zaliczeniu wykładu | 2 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_A07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | IM_1A_W16, IM_1A_W18, IM_1A_W19 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_A07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki | IM_1A_U01 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_A07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej | IM_1A_K06, IM_1A_K05 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_A07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_A07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania | |
5,0 | Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_A07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
4,5 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994, tom 1,2
- Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
- Burda M. Wyplosz Ch., Makroekonomia. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2000