Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N2)
specjalność: konstrukcje lekkie
Sylabus przedmiotu Formy wtryskowe II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Formy wtryskowe II | ||
Specjalność | przetwórstwo tworzyw polimerowych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Formy wtryskowe I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności projektowania form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz przygotowania dokumentacji projektowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrucyjnymi w projektowaniu form wtryskowych oraz wpływem właściwości tw. polimerowych na procesy wtryskiwania |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizy warunków procesów przetwórczych w oparciu o symulacje komputerowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie procesów przetwórczych z wykorzystaniem symulacji komputerowych i metod analitycznych | 6 |
T-P-2 | Projektowanie formy wtryskowej o zadanych parametrach konstrukcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM | 12 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały polimerowe w aspekcie trudności przetwórczych, reologia, orientacja, krystalizacja, zeszklenie | 3 |
T-W-2 | Właściwości fizyczne polimerów w kontekście wpływu na konstrukcję układów wlewowych i chłodzenia form wtryskowych | 3 |
T-W-3 | Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych, formy do wtrysku reaktywnego, gorąco kanałowe, wtrysk wielokomponentowy, wtrysk z gazem, wodą, | 2 |
T-W-4 | Konstrukcja form do wysokowydajnej produkcji | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Zapoznawanie się z katalogami normaliów w budowie form | 22 |
A-P-3 | Realizacja zadania projektowego | 40 |
80 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie fachowej literatury, normaliów | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemenej formy zaliczenia | 15 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica |
M-2 | Metoda projektów, dyskusja, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa ocena z postępu w realizacji zadania projektowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci testu sprawdzającego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie poprawnie zrealizowanego zadania w postaci pisemnie opracowanego raportu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/05_W01 Student powinien umieć charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych | IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/05_U01 Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM | IM_2A_U01, IM_2A_U03, IM_2A_U06, IM_2A_U11 | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_PTP/05_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem | IM_2A_K01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/05_W01 Student powinien umieć charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych | 2,0 | poniżej 12 pkt |
3,0 | 12 - 14 pkt Student umie charakteryzować wpływ właściwości tworzyw polimerowych na przetwórstwo wtryskowe w aspekcie technologicznym i konstrukcji form wtryskowych oraz wskazać nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne form wtryskowych | |
3,5 | 15 - 16 pkt | |
4,0 | 17 pkt | |
4,5 | 18 pkt | |
5,0 | 19 - 20 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/05_U01 Student powinien mieć umiejętność analizowania procesów przetwórczych na podstwaie symulacji komputerowych oraz projektowania / konstruowania prostych form wtryskowych w oparciu o wytyczne konstrukcyjne i technologiczne oraz normalia, z wykorzystaniem oprogramowania CAD/CAM | 2,0 | Student nie wykonał projektu |
3,0 | Student wykonał projekt lecz jest on niekompletny | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | student wykonał projekt wraz z wymaganą dokumentacją o czasie i potrafi aktywnie dyskutować nt. alternatywnych rozwiązań konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_PTP/05_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia jako warunku niezbędnego do zostania wysokowykwalifikowanym konstruktorem | 2,0 | Student jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, jednak nie wykazuje własnej inicjatywy w poszerzaniu wiedzy. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną prace, przestrzega terminów realizacji kolejnych etapów zadań. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student samodzielnie i terminowo wykonuje zadaną prace, z dużą aktywnością konsultuje założone rozwiązania konstrukcyjne, prezentuje rozwiązania alternatywne, chętnie poszerza swoją wiedzę. |
Literatura podstawowa
- Zawistowski H., Frenkler D., Konstrukcja form wtryskowych do tworzyw termoplastycznych, WNT, 1984
- Johannaber F., Wtryskarki – poradnik użytkownika, Plastech, 2000
- Bociąga E., Specjalne metody wtryskiwania tworzyw polimerowych, WNT, 2008
Literatura dodatkowa
- Malloy R.A., Plastic parts design for injection molding, Hanser, 1994
- Kazmer D.O., Injection mold designe engineering, Hanser, 2007