Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w inżynierii spawania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki komputerowe w inżynierii spawania | ||
Specjalność | spawalnictwo i techniki łączenia | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowy nauki o materiałach, technologii spajania, projektowania konstrukcji, technik komputerowych i robotyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze spektrum zastosowania technik komputerowych w inżynierii spajania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania się technikami komputerowymi w obszarze zagadnień spawalniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Środowisko Solidworks w projektowaniu konstrukcji spawanych | 8 |
T-L-2 | Analiza spawalności i projektowanie technologii spawania przy zastosowaniu programu MatSpaw Expert | 4 |
T-L-3 | Model obliczeniowy połączenia spawanego w programie ESAB.PRO | 4 |
T-L-4 | Symulacje numeryczne konstrukcji w module SolidWorks Simulation | 4 |
T-L-5 | Projektowanie zrobotyzowanych stanowisk spawalniczych w programie ROBOGUIDE | 4 |
T-L-6 | Oprogramowanie narzędziowe inżynierii spajania w tworzeniu grafiki, obliczeniach, zarządzaniu danymi i tworzeniu dokumentacji | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do wspomagania komputerowego | 1 |
T-W-2 | Zastosowanie technik komputerowych w technologii spajania | 1 |
T-W-3 | Komputerowe techniki projektowania konstrukcji spawanych | 2 |
T-W-4 | Komputerowa technika analizy spawalności | 2 |
T-W-5 | Analiza ekonomiki spawania. Metody obliczeniowe. Zastosowanie programów komputerowych | 2 |
T-W-6 | Symulacje komputerowe konstrukcji spawanych. Określanie naprężeń i odkształceń | 2 |
T-W-7 | Komputerowe techniki projektowania zrobotyzowanych stanowisk spawalniczych | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie komputerów w monitorowaniu procesów spajania i pomiarach | 1 |
T-W-9 | Rodzaje i praktyczne zastosowanie oprogramowania narzędziowego w realiach pracy inżyniera spawalnika | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/05_W01 Wiedza z zakresu technik komputerowych i ich zastosowania w inżynierii spajania. Znajomość możliwości oprogramowania stosowanego podczas rozwiązywania problemów inżynierskich w spawalnictwie | IM_2A_W04, IM_2A_W01 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/05_U01 Wykorzystywanie technik komputerowy w obszarze zagadnień spawalniczych w szczególności opracowywania projektu konstrukcji spawanej, ocenie spawalności, szacowania kosztów, sporządzania dokumentacji | IM_2A_U06, IM_2A_U08, IM_2A_U01, IM_2A_U03, IM_2A_U02 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/05_K01 Świadomość możliwości współczesnego oprogramowania narzędziowego i inżynierskiego w spawalnictwie. Kreatywne wykorzystywanie poznanych technik komputerowych w zakresie inżynierii spajania | IM_2A_K03, IM_2A_K01 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/05_W01 Wiedza z zakresu technik komputerowych i ich zastosowania w inżynierii spajania. Znajomość możliwości oprogramowania stosowanego podczas rozwiązywania problemów inżynierskich w spawalnictwie | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/05_U01 Wykorzystywanie technik komputerowy w obszarze zagadnień spawalniczych w szczególności opracowywania projektu konstrukcji spawanej, ocenie spawalności, szacowania kosztów, sporządzania dokumentacji | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/05_K01 Świadomość możliwości współczesnego oprogramowania narzędziowego i inżynierskiego w spawalnictwie. Kreatywne wykorzystywanie poznanych technik komputerowych w zakresie inżynierii spajania | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Literatura podstawowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
- Honczarenko J., Roboty przemysłowe, WNT, Warszawa, 2004
- Klimpel A., Mazur M., Podręcznik spawalnictwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Przybylski W., Deja M., Komputerowo wspomagane wytwarzanie maszyn, WNT, Warszawa, 2009
- Sydor M., Wprowadzenie do CAD, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Dassault Systèmes SolidWorks Corporation, Solidworks 2011 - dokumentacja, 2011
- Pilarczyk J. (red) praca zbiorowa, Poradnik Inżyniera – Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003
- Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Kraków, 2008