Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)

Sylabus przedmiotu Przygotowanie wytwarzania w ESW:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przygotowanie wytwarzania w ESW
Specjalność komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedza z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Programowanie sterowników automatycznego systemu transportowego. Programowanie procesów obróbkowych w obrabiarkach CNC. Opracowanie algorytmów sterujących pracą elastycznego systemu obróbkowego. Harmonogramowanie produkcji z wykorzystaniem modelu systemu obróbkowego.5
5
wykłady
T-W-1Istota elastyczności wytwarzania. Rys historyczny rozwoju elastycznej automatyzacji wytwarzania. Podstawy budowy elastycznych systemów wytwarzania. Struktura funkcjonalna elastycznych systemów wytwarzania. Formy organizacji produkcji. Strategie organizacji produkcji.4
T-W-2Komponenty automatyzacji obrabiarek i systemów obróbkowych. Układy napędowe zautomatyzowanych obrabiarek. Układy pomiarowe położenia i przemieszczenia. Układy kodowania palet i narzędzi. Sterowanie obrabiarek i systemów obróbkowych. Podział układów sterowania. Sterowniki PLC. Komputerowe układy sterowania CNC.2
T-W-3Wymagania i tendencje rozwoje automatycznych systemów obróbkowych. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi. Komputerowe systemy sterowania gospodarka narzędziową. Diagnostyka i nadzorowanie w systemach obróbkowych. Klasyfikacja i zadania podsystemu nadzorowania i diagnostyki w systemach obróbkowych. Nadzorowanie i diagnostyka obrabiarek. Nadzorowanie narzędzi. Nadzorowanie procesu obróbki.2
T-W-4Przemysłowe układy diagnostyki stanu narzędzi. Cechy elastycznej automatyzacji w procesach obróbki skrawaniem. Autonomiczne stacje obróbkowe ASO. Przegląd rozwiązań elastycznych systemów obróbkowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wejściowych do projektowania, wykonanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnej. Opracowanie dokumentacji projektowej.10
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3uczestnictwo w zajęciach5
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni40
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-2Projekty polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i projektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-4_W01
Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji.
MBM_2A_W03C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-4_U01
Student ma umiejętności w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
MBM_2A_U15C-2T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-4_K01
Student potrafi pracować w zespole.
MBM_2A_K03C-3T-P-1, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-4_W01
Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji.
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-4_U01
Student ma umiejętności w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy z zakresu materiału przerobionego na wykładach i projektach.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-4_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Marek Brzeziński, Organizacja i sterowanie produkcją, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 2002
  2. Durlik I., Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie procesów produkcyjnych, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 1995
  3. Chlebus Edward, Techniki komputerowe CAx w inzynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Konosala Ryszard, Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Programowanie sterowników automatycznego systemu transportowego. Programowanie procesów obróbkowych w obrabiarkach CNC. Opracowanie algorytmów sterujących pracą elastycznego systemu obróbkowego. Harmonogramowanie produkcji z wykorzystaniem modelu systemu obróbkowego.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota elastyczności wytwarzania. Rys historyczny rozwoju elastycznej automatyzacji wytwarzania. Podstawy budowy elastycznych systemów wytwarzania. Struktura funkcjonalna elastycznych systemów wytwarzania. Formy organizacji produkcji. Strategie organizacji produkcji.4
T-W-2Komponenty automatyzacji obrabiarek i systemów obróbkowych. Układy napędowe zautomatyzowanych obrabiarek. Układy pomiarowe położenia i przemieszczenia. Układy kodowania palet i narzędzi. Sterowanie obrabiarek i systemów obróbkowych. Podział układów sterowania. Sterowniki PLC. Komputerowe układy sterowania CNC.2
T-W-3Wymagania i tendencje rozwoje automatycznych systemów obróbkowych. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi. Komputerowe systemy sterowania gospodarka narzędziową. Diagnostyka i nadzorowanie w systemach obróbkowych. Klasyfikacja i zadania podsystemu nadzorowania i diagnostyki w systemach obróbkowych. Nadzorowanie i diagnostyka obrabiarek. Nadzorowanie narzędzi. Nadzorowanie procesu obróbki.2
T-W-4Przemysłowe układy diagnostyki stanu narzędzi. Cechy elastycznej automatyzacji w procesach obróbki skrawaniem. Autonomiczne stacje obróbkowe ASO. Przegląd rozwiązań elastycznych systemów obróbkowych.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wejściowych do projektowania, wykonanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnej. Opracowanie dokumentacji projektowej.10
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3uczestnictwo w zajęciach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni40
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/09-4_W01Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
C-1Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
Treści programoweT-W-1Istota elastyczności wytwarzania. Rys historyczny rozwoju elastycznej automatyzacji wytwarzania. Podstawy budowy elastycznych systemów wytwarzania. Struktura funkcjonalna elastycznych systemów wytwarzania. Formy organizacji produkcji. Strategie organizacji produkcji.
T-W-3Wymagania i tendencje rozwoje automatycznych systemów obróbkowych. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi. Komputerowe systemy sterowania gospodarka narzędziową. Diagnostyka i nadzorowanie w systemach obróbkowych. Klasyfikacja i zadania podsystemu nadzorowania i diagnostyki w systemach obróbkowych. Nadzorowanie i diagnostyka obrabiarek. Nadzorowanie narzędzi. Nadzorowanie procesu obróbki.
T-W-2Komponenty automatyzacji obrabiarek i systemów obróbkowych. Układy napędowe zautomatyzowanych obrabiarek. Układy pomiarowe położenia i przemieszczenia. Układy kodowania palet i narzędzi. Sterowanie obrabiarek i systemów obróbkowych. Podział układów sterowania. Sterowniki PLC. Komputerowe układy sterowania CNC.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-2Projekty polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/09-4_U01Student ma umiejętności w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
Treści programoweT-P-1Programowanie sterowników automatycznego systemu transportowego. Programowanie procesów obróbkowych w obrabiarkach CNC. Opracowanie algorytmów sterujących pracą elastycznego systemu obróbkowego. Harmonogramowanie produkcji z wykorzystaniem modelu systemu obróbkowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-2Projekty polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy z zakresu materiału przerobionego na wykładach i projektach.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/09-4_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
Treści programoweT-P-1Programowanie sterowników automatycznego systemu transportowego. Programowanie procesów obróbkowych w obrabiarkach CNC. Opracowanie algorytmów sterujących pracą elastycznego systemu obróbkowego. Harmonogramowanie produkcji z wykorzystaniem modelu systemu obróbkowego.
T-W-4Przemysłowe układy diagnostyki stanu narzędzi. Cechy elastycznej automatyzacji w procesach obróbki skrawaniem. Autonomiczne stacje obróbkowe ASO. Przegląd rozwiązań elastycznych systemów obróbkowych.
Metody nauczaniaM-2Projekty polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.