Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
Sylabus przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa pojazdów samochodowych | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw konstrukcji maszyn. |
W-2 | Znajomość rysunku technicznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania współczesnych pojazdów samochodowych. Poznanie rozwiązań alternatywnych oraz kierunki rozwoju pojazdów samochodowych w przyszłości. |
C-2 | Zapoznanie się ze sposobami badania i weryfikacji pojazdów samochodowych pod kątem bezpieczeństwa. |
C-3 | Zapoznanie się z założeniami projektowania podzespołów pojazdów samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych zawieszeń. | 2 |
T-P-2 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych wałów, przegubów i półosi. | 4 |
T-P-3 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych. | 2 |
T-P-4 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych. | 2 |
T-P-5 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł oraz skrzyń biegów w tym automatycznych skrzyń biegów. | 3 |
T-P-6 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych przekładni głównych i mechanizmów różnicowych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie się z konstrukcją, budową oraz zasadą działania elementów składowych pojazdów samochodowych oraz ich klasyfikacja. | 2 |
T-W-2 | Budowa nadwozi pojazdów samochodowych. | 2 |
T-W-3 | Układy kierownicze. | 2 |
T-W-4 | Rodzaje zawieszeń pojazdów samochodowych i ich weryfikacja. | 2 |
T-W-5 | Układy hamulcowe osobowych, ciężarowych pojazdów samochodowych oraz autobusów. | 1 |
T-W-6 | Budowa wałów, półosi i przegubów napedowych. | 2 |
T-W-7 | Rodzaje i budowa sprzęgieł. | 1 |
T-W-8 | Budowa, zasada działania i rodzaje skrzyń biegów i automatycznych skrzyń biegów. | 2 |
T-W-9 | Przekładnie główne i mechanizmy róznicowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Opracowanie sprawozdań | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Przedstawienie prezentacji z każdego tematu zajęć. |
M-3 | Pokaz filmu na temat danych zajęć. |
M-4 | Przygotowanie projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w postaci egzaminu ustnego. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu w postaci prezentacji wykonanego zadania (projektu) oraz zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/04_W01 Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportu i środków transportu. | T_2A_W05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/04_U01 Posiada umiejętności związane z przedmiotem Budowa pojazdów samochodowych. | T_2A_U05, T_2A_U09 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_UMTS/04_K01 Posiada kompetencje w zakresie przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych. | T_2A_K04, T_2A_K05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/04_W01 Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportu i środków transportu. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/04_U01 Posiada umiejętności związane z przedmiotem Budowa pojazdów samochodowych. | 2,0 | Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować. | |
3,5 | Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_UMTS/04_K01 Posiada kompetencje w zakresie przedmiotu Budowa pojazdów samochodowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych cz. 1 i 2, Wydawnictwo REA, 2009
- Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, WKiŁ, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004
- Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999