Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie w projektowaniu wyrobów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie w projektowaniu wyrobów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z: mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania, podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów.
C-2Student powinien umieć określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów.
C-3Student powinien znać podstawy modelowania metodą elementów skończonych w zakresie prognozowania właściwości wyrobów.
C-4Student powinien umieć zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie symulacji właściwości konstrukcji.2
T-L-2Opracowanie modelu wyrobu. Aplikacyjne zastosowanie metody elementów skończonych.4
T-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji.2
T-L-4Prognozowanie wyglądu wyrobu.2
10
wykłady
T-W-1Rola i miejsce modelowania w projektowaniu wyrobów. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowej symulacji właściwości obiektów technicznych.2
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych. Wiarygodność modeli.4
T-W-3Prognozowanie wytrzymałości konstrukcji. Symulacja odkształceń, naprężeń i przemieszczeń.2
T-W-4Modelowanie właściwości wizualnych i prognozowanie wyglądu wyrobu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-3wykonanie zadań domowych22
54
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu30
A-W-3konsultacje9
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać rolę i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów, objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych.
ZIIP_2A_W02C-3, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów, zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.
ZIIP_2A_U09C-4, C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
ZIIP_2A_K04C-4, C-2T-L-4, T-W-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać rolę i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów, objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych.
2,0
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę i wskazać jedno miejsce stosowania modelowania w projektowaniu, potrafi objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów, zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.
2,0
3,0Student powinien umieć określić podstawowy cel i zakres stosowania modelowania w projektowaniu, powinien umieć praktycznie zastosować przynajmniej jedno narzędzie modelowania w procesie projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zauważać potrzebę kreatywności w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kęska P., SolidWorks 2013 Modelowanie części | Złożenia | Rysunki, CADvantage Paweł Kęska, 2013
  2. Kurowski P., Engineering Analysis with SolidWorks Simulation 2011, SDC Publications, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zienkiewicz O. C., Taylor Richard Lawrence, Taylor Robert Leroy, Zhu J. Z, The finite element method for solid and structural mechanics, Butterworth-Heinemann, 2005
  2. Photorealistic Rendering Using SolidWorks and PhotoView 360 Book, Dassault Systemes SolidWorks Corporation, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie symulacji właściwości konstrukcji.2
T-L-2Opracowanie modelu wyrobu. Aplikacyjne zastosowanie metody elementów skończonych.4
T-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji.2
T-L-4Prognozowanie wyglądu wyrobu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i miejsce modelowania w projektowaniu wyrobów. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowej symulacji właściwości obiektów technicznych.2
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych. Wiarygodność modeli.4
T-W-3Prognozowanie wytrzymałości konstrukcji. Symulacja odkształceń, naprężeń i przemieszczeń.2
T-W-4Modelowanie właściwości wizualnych i prognozowanie wyglądu wyrobu.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych17
A-L-3wykonanie zadań domowych22
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu30
A-W-3konsultacje9
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: opisać rolę i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów, objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-3Student powinien znać podstawy modelowania metodą elementów skończonych w zakresie prognozowania właściwości wyrobów.
C-1Zapoznanie studentów z rolą i miejscem modelowania w projektowaniu wyrobów.
Treści programoweT-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych. Wiarygodność modeli.
T-W-4Modelowanie właściwości wizualnych i prognozowanie wyglądu wyrobu.
T-W-3Prognozowanie wytrzymałości konstrukcji. Symulacja odkształceń, naprężeń i przemieszczeń.
T-W-1Rola i miejsce modelowania w projektowaniu wyrobów. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowej symulacji właściwości obiektów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę i wskazać jedno miejsce stosowania modelowania w projektowaniu, potrafi objaśnić podstawy modelowania metodą elementów skończonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów, zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-4Student powinien umieć zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.
C-3Student powinien znać podstawy modelowania metodą elementów skończonych w zakresie prognozowania właściwości wyrobów.
C-2Student powinien umieć określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów.
Treści programoweT-L-1Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie symulacji właściwości konstrukcji.
T-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji.
T-L-4Prognozowanie wyglądu wyrobu.
T-L-2Opracowanie modelu wyrobu. Aplikacyjne zastosowanie metody elementów skończonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć określić podstawowy cel i zakres stosowania modelowania w projektowaniu, powinien umieć praktycznie zastosować przynajmniej jedno narzędzie modelowania w procesie projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Student powinien umieć zastosować komputerowe narzędzia modelowania w procesie projektowania wyrobów.
C-2Student powinien umieć określać cel i zakres modelowania w projektowaniu wyrobów.
Treści programoweT-L-4Prognozowanie wyglądu wyrobu.
T-W-3Prognozowanie wytrzymałości konstrukcji. Symulacja odkształceń, naprężeń i przemieszczeń.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zauważać potrzebę kreatywności w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0