Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego lub promotora z doktorantem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
seminaria | S | 1 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 2 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 3 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 4 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 5 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 6 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 7 | 8 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 8 | 7 | 0,0 | 1,00 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość problemów zastosowania techniki w rolnictwie i leśnictwie. |
W-2 | Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie piśmiennictwa światowego z zakresu tematyki doktoratu. |
W-3 | Zalecana umiejętność korzystania z techniki komuterowej w zakresie przydatnym w działalności naukowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wdrożenie doktoranta w studia piśmiennictwa z zakresu światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i pomoc w uwzględnieniu ich w realizacji jego badań zwiazanych z rozprawą doktorską. |
C-2 | Pomoc doktorantowi w zaplanowaniu i terminowym wykonaniu badań eksperymentalnych. |
C-3 | Wdrożenie doktoranta do: publikowania wyników własnych badan i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych, starań o ubieganie się o pobyty naukowe w ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych oraz zdobywania środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych. |
C-4 | Pomoc w prawidłowym, zgodnym z metodologią badań naukowych, zredagowaniu tekstu rozprawy oraz przygotowaniu jej obrony. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Zestawianie wyników trzyletnich badań oraz wstępne opracowanie wyników plonów | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Omówienie dotychczasowych wyników studiów literaturowych. Identyfikacja głównych światowych ośrodków i specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac naukowych. Sformułowanie problemu pracy doktorskiej przez doktoranta. Przyjęcie wstępnych założeń. Przyjęcie metodyki wstępnych badań eksperymentalnych. Omówienie wyników wstępnych badań eksperymentalnych. Referat na seminarium katedralnym w celu zaprezentowania pierwszych wyników badań eksperymentalnych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu oraz sposobu rozwiązania problemu. Opracowanie metodyki badań zasadniczych. Przygotowanie wspólnie z opiekunem referatu na wybraną konferencję oraz pierwszych publikacji naukowych w czasopismach. Próba uzyskania uczelnianego grantu na wsparcie badan prowadzonych przez doktoranta. | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Omówienie dotychczasowych wyników studiów literaturowych uwzględniające najnowsze publikacje. Bieżące konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji badań. Omówienie cząstkowych wyników badań eksperymentalnych. Weryfikacja wstępnych założeń na podstawie zasadniczych, cząstkowych badań eksperymentalnych. Wstępne przyjęcie sposobu opracowania wyników badań. Przygotowywanie publikacji z wynikami własnych badań. Prezentowanie uzyskanych wyników badań własnych na wybranych konferencjach i seminariach. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnieć naukowych doktoranta. Szczegółowe omówienie tekstu rozprawy doktorskiej. Przygotowanie się do obrony pracy doktorskiej. Obrona rozprawy doktorskie i zakończenie studiów doktoranckich. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Zasady interpretacji wyników z wykorzystaniem analiz statystycznych | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Zasady wykonywania analiz chemicznych materiału roślinnego oraz analiza zgromadzonej literatury | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Analiza zebranych wyników cząstkowych i opracowanie statystyczne cech morfologicznych | 8 |
8 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Omówienie dotychczasowych wyników studiów literaturowych uwzględniające najnowsze publikacje. Ostateczne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Ostateczne przyjęcie sposobów opracowania i weryfikacji wyników badań eksperymentalnych. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiągnieć. Kontynuacja starań mających na celu uzyskanie grantów i pobytów naukowych w ośrodkach krajowych lub zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Omówienie struktury wybranych prac z zakresu studiowanej dyscypliny. Przygotowanie do wystąpienia przed Komisją ds. opiniowania tematów rozpraw doktorskich w zakresie studiowanej dyscypliny naukowej. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie wspólnie z opiekunem ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. | 8 |
8 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ciągła ocena postępów realizacji pracy doktorskiej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | AG_3-_W01 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | AG_3-_U01, AG_3-_U06, AG_3-_U09 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | AG_3-_K04 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_D02_W01 Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu tematyki doktoratu pozwalającą na interpretację wybranych procesów i wybór odpowiednich metod badawczych z obszaru studiowanej dyscypliny naukowej, a także przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań własnych. | 2,0 | |
3,0 | Student systematycznie i terminowo wykonuje stawiane mu na bieżąco zadania i poszerza swoją więdzę z zakresu tematyki doktoratu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_D02_U01 Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, na podstawie najnowszej literatury przedmiotu, pozwalającą na formułowanie nowych myśli i koncepcji oraz proponowanie nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych, a także prowadzenia badań i interpretacji wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student na bieżąco wykazuje zaangażowanie w planowaniu eksperymentów związanych z realizacją pracy doktorskiej oraz proponowaniu rozwiązań zaistniałych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_D02_K01 Ma świadomość potrzeby szerzenia najnowszej wiedzy naukowej oraz znaczenia kontaktów z wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki przez co przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Ocena bieżącego zaangażowania studenta w nawiązywaniu kontaktów naukowych oraz udziału w przedsięwzięciach, których celem jest prezentowanie wyników badań własnych oraz popularyzacji nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Osrodka Postepu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
- Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznan, 1999
Literatura dodatkowa
- Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999
- Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997