Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie mikroorganizmów w biologicznej ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie mikroorganizmów w biologicznej ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiadomości z zakresu botaniki ogólnej i systematycznej, fizjologii i biochemii roślin. |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu uprawy roślin. |
W-3 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu chorób roślin uprawnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze sposobami wykorzystania mikroorganizmów jako biologicznej metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Naturalny opór środowiska/homeostaza w użytkowanych produkcyjnie ekosystemach. | 2 |
T-K-2 | Przegląd i charakterystyka biologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów. | 2 |
T-K-3 | Metodyka otrzymywania i aplikowania biopreparatów. Wpływ mutualistycznej symbiozy (bakterie, grzyby) na plonowanie i zdrowotność roślin. Interakcje miedzy mikroorganizmami i ich sposoby wykorzystania. | 2 |
T-K-4 | Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Supresywność gleb, antagonizm, symbioza. Stan obecny i przyszłość biologicznych-biotechnologicznych metod ochrony roślin. | 2 |
T-K-5 | Wpływ zabiegów agrotechnicznych, fizycznych i chemicznych na aktywność patogenów glebowych oraz mikroorganizmów tworzących opór biologiczny. Mikoryzy i grzyby mikoryzowe w ochronie roślin przed sprawcami chorób. Metody izolowania i diagnozowania najważniejszych glebowych mikroorganizmów patogenicznych, saprotroficznych oraz symbiotycznych. | 2 |
T-K-6 | Własności, szczególnie unikatowe, morfologiczne i fizjologiczne organizmów antagonistycznych i patogenicznych. Grupy taksonomiczne i ekologiczne grzybów. Współwystępowanie i koewolucja grzybów i innych organizmów. Udział grzybów saprotroficznych w rozkładzie substancji organicznych i chemicznych. Grzyby pasożytnicze roślin, owadów i nicieni. | 2 |
T-K-7 | Rodzaje grzybów mikoryzowych i mikoryz, ich oddziaływanie na rośliny i wykorzystanie grzybów mikoryzowych w praktyce. Endofity i symbionty owadów. Zmodyfikowane organizmy antagonistyczne w walce z patogenami. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | studiowanie podanej literatury | 9 |
A-K-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
A-K-4 | konsultacje | 3 |
A-K-5 | udział w zaliczeniu przedmiotu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji dydaktycznej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący zdobytą wiedzę. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C06-1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych technologii stosowanych w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami pozwalającą na organizację badań naukowych prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału środowiska | AG_3-_W07, AG_3-_W05, AG_3-_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C06-1_U01 Student posiada umiejętność dobierania i wykorzystywania mikroorganizmów do zwalczania chorób i szkodników roślin oraz aplikowania środków biologicznych | AG_3-_U02, AG_3-_U05, AG_3-_U03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AG_3-_C06-1_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się w zakresie ochrony roślin i odpowiedzialności za stosowane metody zwalczania chorób i szkodników roślin | AG_3-_K01, AG_3-_K04, AG_3-_K02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C06-1_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych technologii stosowanych w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami pozwalającą na organizację badań naukowych prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o metodach wykorzystania mikroorganizmów w zwalczaniu chorób i szkodników roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C06-1_U01 Student posiada umiejętność dobierania i wykorzystywania mikroorganizmów do zwalczania chorób i szkodników roślin oraz aplikowania środków biologicznych | 2,0 | |
3,0 | student posiada umiejętność dobrania środków biologicznych w celu zwalczenia ważniejszych gospodarczo chorób roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AG_3-_C06-1_K01 Student ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się w zakresie ochrony roślin i odpowiedzialności za stosowane metody zwalczania chorób i szkodników roślin | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość konieczności coągłego dokształcania się w zakresie biologicznych metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Häni F. Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner, Vorlet., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
- Kryczyński, S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011