Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Drzewa i krzewy w terenach zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drzewa i krzewy w terenach zdegradowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z dendrologii
W-2Podstawowe wiadomości z przedmiotów przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami zagospodarowywania zielenią i utrzymywania terenów zdegradowanych
C-2Przygotowanie do analizy i rozpoznania problemów związanych z zagospodarowaniem terenów zdegradowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji.2
T-W-2Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych2
T-W-3Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych2
T-W-4Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych2
T-W-5Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przygotowanie referatu11
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.1_W01
Ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
AK_2A_W01, AK_2A_W06C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.1_U01
Ma umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
AK_2A_U02, AK_2A_U03, AK_2A_U09C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O07.1_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
AK_2A_K01, AK_2A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.1_W01
Ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
2,0student nie ma wiedzy na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,0student ma ograniczoną wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,5student ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,0student ma dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.1_U01
Ma umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
2,0student nie posiada umiejętności rozpoznania typów degradacji środowiska oraz nie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,0student posiada ograniczoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,5student posiada umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,0student posiada dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,5student posiada rozszerzoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
5,0student posiada bardzo dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_O07.1_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Haber Z., Urbański P., Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
  3. Szczepanowska H.B., Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001
  4. Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów-Kalsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  2. Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji.2
T-W-2Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych2
T-W-3Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych2
T-W-4Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych2
T-W-5Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przygotowanie referatu11
A-W-3Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.1_W01Ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W06ma rozszerzoną wiedzę z zakresu znajomości i uprawy roślin oraz ich doboru i wykorzystania w dekoracji wnętrz i w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do analizy i rozpoznania problemów związanych z zagospodarowaniem terenów zdegradowanych
C-1Zapoznanie studenta z zasadami zagospodarowywania zielenią i utrzymywania terenów zdegradowanych
Treści programoweT-W-4Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych
T-W-1Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji.
T-W-3Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych
T-W-2Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych
T-W-5Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody podajace / Wykład informacyjny
M-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,0student ma ograniczoną wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,5student ma wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,0student ma dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,5student ma ponad dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
5,0student ma bardzo dobrą wiedzę na temat typów degradacji środowiska oraz możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.1_U01Ma umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do analizy i rozpoznania problemów związanych z zagospodarowaniem terenów zdegradowanych
C-1Zapoznanie studenta z zasadami zagospodarowywania zielenią i utrzymywania terenów zdegradowanych
Treści programoweT-W-4Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych
T-W-1Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji.
T-W-3Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych
T-W-2Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych
T-W-5Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody podajace / Wykład informacyjny
M-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności rozpoznania typów degradacji środowiska oraz nie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,0student posiada ograniczoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
3,5student posiada umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,0student posiada dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
4,5student posiada rozszerzoną umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz w ograniczonym zakresie potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
5,0student posiada bardzo dobrą umiejętność rozpoznania typów degradacji środowiska oraz potrafi określić możliwości przywracania funkcji ekologicznych i użytkowych przez wprowadzanie drzew i krzewów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_O07.1_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do analizy i rozpoznania problemów związanych z zagospodarowaniem terenów zdegradowanych
C-1Zapoznanie studenta z zasadami zagospodarowywania zielenią i utrzymywania terenów zdegradowanych
Treści programoweT-W-4Gatunki drzew i krzewów stosowane przy ulicach i autostradach oraz do rekultywacji terenów po składowiskach odpadów komunalnych i przemysłowych
T-W-1Typy i stopnie degradacji terenu, czynniki wpływajace na degradację terenu. Zanieczyszczenie gleb i wód podziemnych, rola i kierunki rekultywacji.
T-W-3Możliwości i sposoby wykorzystania terenów zdegradowanych
T-W-2Sposoby poprawy jakości gruntów zdegradowanych, możliwości wykorzystania roślin do rekultywacji. Ochrona i pielęgnacja roślin rosnących na terenach rekultywowanych
T-W-5Gatunki roślin stosowane na terenach porolnych, miejskich i pobudowlanych
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem wykładu
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody podajace / Wykład informacyjny
M-4Metody praktyczne / Przygotowanie i prezentacja referatu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - prezentacja referatu
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu przedmiotu