Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zasad i praw dotyczacych bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.1
T-W-2Rodzaje zagrożeń występujących w trakcie zajęć dydaktycznych. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratoriach i pracowniach.1
T-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.2
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_J01_W01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_W01 Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
AK_2A_W10C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_J01_U01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_U01 Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
AK_2A_U11C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_J01_K01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_K01 Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej.
AK_2A_K04C-1T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_J01_W01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_W01 Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
2,0Student nie rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
3,0Student rozumie w nieznacznym stopniu złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_J01_U01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_U01 Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
2,0
3,0Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_J01_U01 Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_U01 Student potrafi w nieznacznymstopniu dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_J01_K01
Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_K01 Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Student ma nieznaczną świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielec J., Rola ergonomii w procesach modernizacyjnych przedsiębiorstw., Zeszyty Naukowe, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk., 2012, 0, 0
  2. Chojnicki J., Jarosiewicz G., Bezpieczeństwo pracy., Wydawn. Książka, 2. Chojnicki J., Jarosiewicz G. 2015. Bezpieczeństwo pracy. Wydawn. Książka, wyd. 4, Warszawa, 96., 2015, Wyd. 4

Literatura dodatkowa

  1. Biela A., Humanizacja środowiska pracy, Wydawn. „Doktorzy honoris causa” 4, 73-82.., 1. Biela A. 2010. Humanizacja środowiska pracy, w: Katolicki Uniwersytet Lubelski – doktorzy honoris causa. Wydawn. „Doktorzy honoris causa” 4, 73-82.., 2010, 0, 0
  2. Biela A, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie, Instytut Medycyny Wsi, 13-21. ., nictwie, w: S. Lachowski, L. Solecki (red.), Czynnik ludzki a bezpieczeństwo i higiena pracy w rolnictwie. Lublin: Instytut Medycyny Wsi, 13-21. ., 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.1
T-W-2Rodzaje zagrożeń występujących w trakcie zajęć dydaktycznych. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratoriach i pracowniach.1
T-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.2
4
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_J01_W01Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_W01 Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W10ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
3,0Student rozumie w nieznacznym stopniu złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_J01_U01Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_U01 Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w zawodzie architekta krajobrazu, potrafi realizować proces dalszego samokształcenia oraz zna zasady ergonomii i bezpieczeństwa pracy
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_J01_U01 Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_U01 Student potrafi w nieznacznymstopniu dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_J01_K01Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy AK_2A_A02_K01 Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma nieznaczną świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0