Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie GIS w administracji publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie GIS w administracji publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
C-2Przedstawienie systemów GIS wykorzystywanych w administracji publicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS. Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS2
T-A-2Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.2
T-A-3Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.2
T-A-4Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.2
8
wykłady
T-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.2
T-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.1
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.1
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.1
T-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.2
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_W01
Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
GP2_2A_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U02C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_26.1_K01
Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
GP2_2A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_W01
Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności pozyskiwania danych publicznychy z systemów GIS stosowanych w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_26.1_K01
Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do wyboru publicznych źródeł danych oraz zna ich licencje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011, ze względu na publiczny charakter danych niezbędna jest analiza licencji i opisów struktury danych udostępnianych na stronach internetowych m.in. CODGiK, GDOŚ, WIOŚ, GIOŚ.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS. Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS2
T-A-2Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.2
T-A-3Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.2
T-A-4Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.2
T-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.1
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.1
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.1
T-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.2
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_W01Student/ka ma wiedzę o istniejących publicznych źródłach danych przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-5GIS w gminie. Dyrektywa INSPIRE i jej wdrożenia.
T-W-1Rola GIS w administracji publicznej na przykładzie geoportali m.in. WIOŚ, RZGW, GIOŚ, GDOŚ, Lasy Państwowe, GUS. Rodzaje licencji wraz z uwarunkowaniami prawnymi w Polsce.
T-W-6Systemy geoinformatyczne usprawniające administrację. Dane niepubliczne i zastrzeżone.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_U01Student posiada umiejętności wykorzystywania danych udostępnianych przez administrację publiczną do celów projektowych z zakresu gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie systemów GIS wykorzystywanych w administracji publicznej
Treści programoweT-A-2Możliwości eksportu i importu danych pomiędzy różnym oprogramowaniem stosowanym w administracji ArcGIS, MapInfo, QGIS.
T-A-1Wykorzystanie danych udostępnionych publicznie za pomocą systemów GIS. Pobieranie danych z geoportali WIOŚ Szczecin, RZGW Szczecin, GUS
T-A-3Projektowanie systemu GIS dla gminy na bazie wytycznych Dyrektywy Inspire.
T-A-4Standaryzacja GIS na przykładzie Planów Zarządzeń Ochronnych (PZO) obszarów NATURA 2000 - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Metody nauczaniaM-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności pozyskiwania danych publicznychy z systemów GIS stosowanych w administracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_26.1_K01Student posiada kompetencje do zastosowania danych publicznych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby prawidłowo zaklasyfikować możliwości ich wykorzystania na podstawie licencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wskazanie narzędzi i danych dostępnych publicznie, które można wykorzystać jako źródło informacji w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-2Geoportal2 - podstawowe źródło informacji dla administracji. Formaty udostępnianych danych oraz ich licencja.
T-W-3Dane plikowe udostępniane przez CODGiK. Formaty, możliwości wykorzystania w administracji.
T-W-4Europejska Agencja Środowiska (EEA), udostępniane dane, licencja.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do wyboru publicznych źródeł danych oraz zna ich licencje.
3,5
4,0
4,5
5,0