Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.2
T-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.1
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).1
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.1
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią1
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.1
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
GP2_2A_W07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
GP2_2A_U06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
GP2_2A_K05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
2,0
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. E. i inni, Psychologia środowiskowa, Wyd. Psychologiczne, Gdańska, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, . The impact of playground spatial features on children's play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds' play and social value., J. Env. Psychol., 2014, 38, 6, str. 132-142

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.2
T-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.1
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).1
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.1
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią1
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.1
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_W01Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_K01Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0