Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Teledetekcja i fotogrametria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teledetekcja i fotogrametria | ||
Specjalność | Geoinformatyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o podstawowych analizach i konstrukcji systemów GIS, a także o promieniowaniu optycznym z przedmiotu Fizyka na studiach inżynierskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość fizycznych podstaw wykorzystywania rejestracji promieniowania w teledetekcji |
C-2 | Umiejętność wykorzystywania teledetekcyjnych źródeł danych w planowaniu przestrzennym |
C-3 | Znajomość podstawowych analiz teledetekcyjnych wykorzystywanych w gospodarce przestrzennej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja. | 2 |
T-A-2 | Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć. | 2 |
T-A-3 | Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej. | 2 |
8 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych. | 4 |
T-P-2 | Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych. | 4 |
T-P-3 | Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego. | 1 |
T-W-2 | Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych. | 1 |
T-W-3 | Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych. | 1 |
T-W-4 | Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań. | 1 |
T-W-6 | Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji. | 1 |
T-W-7 | Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych. | 1 |
T-W-8 | Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego. | 1 |
T-W-9 | Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym. | 2 |
T-W-10 | Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania. | 2 |
T-W-11 | Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne). | 2 |
T-W-12 | Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych. | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | praca indywidualna i grupowa w domu | 37 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | opracowanie projektu w grupie | 37 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | praca indywidualna z podręcznikiem | 44 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje multimedialne |
M-2 | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących |
M-3 | Samodzielne i zespołowe metody projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części wykładowej w postaci testu z zakresu wiedzy przedstawionej na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów przygotowywanych na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G18_W01 Zna metody i techniki teledetekcji wykorzystywane w gospodarce przestrzennej. | GP2_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G18_U01 Umie wykorzystać dane teledetekcyjne do analiz przestrzennych dla gospodarki przestrzennej | GP2_2A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G18_K01 Umie na podstawie analizy danych teledetekcyjnych rozpoznać i zinterpretować problemy związane z gospodarowaniem przestrzenią | GP2_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G18_W01 Zna metody i techniki teledetekcji wykorzystywane w gospodarce przestrzennej. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G18_U01 Umie wykorzystać dane teledetekcyjne do analiz przestrzennych dla gospodarki przestrzennej | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G18_K01 Umie na podstawie analizy danych teledetekcyjnych rozpoznać i zinterpretować problemy związane z gospodarowaniem przestrzenią | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa, Teledetekcja, pozyskiwanie danych., Wyd. Nauk.-Techn, Warszawa, 2006
- Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
- Będkowski K., Piekarski E., Podstawy fotogrametrii i teledetekcji dla leśników., Wyd. SGGW, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Kurczyński Z., Fotogrametria, PWN, Warszawa, 2014