Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Trwałość i zużycie elementów pracujących w glebie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Trwałość i zużycie elementów pracujących w glebie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Gleba jako środowisko pracy elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby. Pojecie trwałości w odniesieniu do elementów roboczych rolniczych narzędzi uprawowych. Klasyfikacja elementów roboczych pracujących w glebie i kryteria stanu ich granicznego zużycia. Zużycie ścierne i formy zużywania się materiału elementów pracujących w masie ściernej. Miary zużycia materiału. Oddziaływanie środowiska pracy elementów na proces zużywania ściernego.5
T-K-2Modele zużycia ściernego.2
T-K-3Badania laboratoryjne odporności ściernej materiałów pracujących w masie ściernej i stosowane przy tym urządzenia. Eksploatacyjne badania trwałości i zużycia elementów roboczych narzędzi uprawowych. Przykładowe wyniki badań.4
T-K-4Czynniki wpływające na intensywność zużywania się elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby i możliwości zwiększenia ich trwałości oraz ekonomiczny aspekt zużywania się elementów.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2samodzielne studiowanie literetaury8
A-K-3konsultacje2
A-K-4przygotowanie prezentacji8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny połączony z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian końcowy
S-2Ocena podsumowująca: obserwacja postawy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_C06-3_W01
poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
IR_3-_W01C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_C06-3_U01
nabycie umiejętności oceny wytrzymałości ściernej elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie w kontekście warunków ich pracy
IR_3-_U04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IR_3-_C06-3_K01
nabycie przekonania o konieczności poszerzania własnej wiedzy i umiejętności, a także u osób ze swego otoczenia
IR_3-_K01C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_C06-3_W01
poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
2,0
3,0student wykazuje podstawowe zorientowanie w zakresie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_C06-3_U01
nabycie umiejętności oceny wytrzymałości ściernej elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie w kontekście warunków ich pracy
2,0
3,0student nabył podstawowe umiejętności oceny wytrzymałości ściernej elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie w kontekście warunków ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IR_3-_C06-3_K01
nabycie przekonania o konieczności poszerzania własnej wiedzy i umiejętności, a także u osób ze swego otoczenia
2,0
3,0student nabył w wystarczającym zakresie przekonanie o konieczności własnego samodoskonalenia się i osób ze swego otoczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Owsiak, Narzędzia skrawające glebę, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
  2. Jerzy Napiórkowski, Zużyciowe oddziaływanie gleby na elementy robocze narzędzi rolniczych (rozprawa habilitacyjna), Inżynieria Rolnicza 12 (72), Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Michał Hebda, Andrzej Wachal, Trybologia, WNT, Warszawa, 1980
  2. Zwierzycki W. (red.), Wybrane zagadnienia zużywania się materiałów w ślizgowych węzłach maszyn, PWN, Warszawa-Poznań, 1990
  3. Wiesław Zwierzycki (red.), Modele prognostyczne korozyjno-mechanicznego zużywania się elementów maszyn, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji. Biblioteka Problemów Eksploatacji, Radom-Poznań., 2002
  4. Severnev M. M. (editor), Wear of Agricultural Machine Parts, Kolos, Leningrad 1972 (Iznos detalej sel´skohozâjstviennyh mašin) - Translated from Russian: Published for the U.S. Department of Agriculture and the National Science Foundation, washington, D.C., by Amerind Publishing Co. Pvt. Ltd., New Delhi, 1984

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Gleba jako środowisko pracy elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby. Pojecie trwałości w odniesieniu do elementów roboczych rolniczych narzędzi uprawowych. Klasyfikacja elementów roboczych pracujących w glebie i kryteria stanu ich granicznego zużycia. Zużycie ścierne i formy zużywania się materiału elementów pracujących w masie ściernej. Miary zużycia materiału. Oddziaływanie środowiska pracy elementów na proces zużywania ściernego.5
T-K-2Modele zużycia ściernego.2
T-K-3Badania laboratoryjne odporności ściernej materiałów pracujących w masie ściernej i stosowane przy tym urządzenia. Eksploatacyjne badania trwałości i zużycia elementów roboczych narzędzi uprawowych. Przykładowe wyniki badań.4
T-K-4Czynniki wpływające na intensywność zużywania się elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby i możliwości zwiększenia ich trwałości oraz ekonomiczny aspekt zużywania się elementów.3
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2samodzielne studiowanie literetaury8
A-K-3konsultacje2
A-K-4przygotowanie prezentacji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_C06-3_W01poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
Treści programoweT-K-1Gleba jako środowisko pracy elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby. Pojecie trwałości w odniesieniu do elementów roboczych rolniczych narzędzi uprawowych. Klasyfikacja elementów roboczych pracujących w glebie i kryteria stanu ich granicznego zużycia. Zużycie ścierne i formy zużywania się materiału elementów pracujących w masie ściernej. Miary zużycia materiału. Oddziaływanie środowiska pracy elementów na proces zużywania ściernego.
T-K-2Modele zużycia ściernego.
T-K-3Badania laboratoryjne odporności ściernej materiałów pracujących w masie ściernej i stosowane przy tym urządzenia. Eksploatacyjne badania trwałości i zużycia elementów roboczych narzędzi uprawowych. Przykładowe wyniki badań.
T-K-4Czynniki wpływające na intensywność zużywania się elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby i możliwości zwiększenia ich trwałości oraz ekonomiczny aspekt zużywania się elementów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje podstawowe zorientowanie w zakresie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_C06-3_U01nabycie umiejętności oceny wytrzymałości ściernej elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie w kontekście warunków ich pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
Treści programoweT-K-1Gleba jako środowisko pracy elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby. Pojecie trwałości w odniesieniu do elementów roboczych rolniczych narzędzi uprawowych. Klasyfikacja elementów roboczych pracujących w glebie i kryteria stanu ich granicznego zużycia. Zużycie ścierne i formy zużywania się materiału elementów pracujących w masie ściernej. Miary zużycia materiału. Oddziaływanie środowiska pracy elementów na proces zużywania ściernego.
T-K-2Modele zużycia ściernego.
T-K-3Badania laboratoryjne odporności ściernej materiałów pracujących w masie ściernej i stosowane przy tym urządzenia. Eksploatacyjne badania trwałości i zużycia elementów roboczych narzędzi uprawowych. Przykładowe wyniki badań.
T-K-4Czynniki wpływające na intensywność zużywania się elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby i możliwości zwiększenia ich trwałości oraz ekonomiczny aspekt zużywania się elementów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył podstawowe umiejętności oceny wytrzymałości ściernej elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie w kontekście warunków ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIR_3-_C06-3_K01nabycie przekonania o konieczności poszerzania własnej wiedzy i umiejętności, a także u osób ze swego otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyIR_3-_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów zużywania się elementów roboczych narzędzi pracujących w glebie, sposobów oceny ich zużycia oraz metod zwiększenia odporności ściernej
Treści programoweT-K-1Gleba jako środowisko pracy elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby. Pojecie trwałości w odniesieniu do elementów roboczych rolniczych narzędzi uprawowych. Klasyfikacja elementów roboczych pracujących w glebie i kryteria stanu ich granicznego zużycia. Zużycie ścierne i formy zużywania się materiału elementów pracujących w masie ściernej. Miary zużycia materiału. Oddziaływanie środowiska pracy elementów na proces zużywania ściernego.
T-K-2Modele zużycia ściernego.
T-K-3Badania laboratoryjne odporności ściernej materiałów pracujących w masie ściernej i stosowane przy tym urządzenia. Eksploatacyjne badania trwałości i zużycia elementów roboczych narzędzi uprawowych. Przykładowe wyniki badań.
T-K-4Czynniki wpływające na intensywność zużywania się elementów roboczych narzędzi rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby i możliwości zwiększenia ich trwałości oraz ekonomiczny aspekt zużywania się elementów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: obserwacja postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył w wystarczającym zakresie przekonanie o konieczności własnego samodoskonalenia się i osób ze swego otoczenia
3,5
4,0
4,5
5,0