Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę. |
C-2 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników. | 2 |
T-A-2 | Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności wybranych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza i gleby, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. | 6 |
T-A-3 | Zaliczenie | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 2 |
T-W-3 | Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 2 |
T-W-4 | Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Zmioany klimatu. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujace z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-4 | Ćwiczenia : metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów. |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | OS_1A_W03, OS_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
OS_1A_C02_U02 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu | OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-A-3 | M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C02_U02 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu dla potrzeb ochrony środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
- Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, WYd. Nauk. PAN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
- Koźmiński C. i Michalska B. (red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, US, Szczecin, 2001
- Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998