Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną. |
C-2 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb. |
C-3 | Umiejętność określania żyzności gleb. |
C-4 | Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb. | 2 |
T-A-2 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych | 2 |
T-A-3 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe. | 2 |
T-L-2 | Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb. | 2 |
T-L-3 | Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego | 1 |
T-L-4 | Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb. | 1 |
T-L-5 | Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach. | 3 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością. | 2 |
T-W-2 | Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie. | 2 |
T-W-3 | Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. | 2 |
T-W-4 | Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby. | 2 |
T-W-5 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. | 2 |
T-W-6 | Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb. | 6 |
T-W-7 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb. | 1 |
T-W-8 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajeciach | 6 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Praca własna. | 19 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 5 |
A-L-3 | Praca własna. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczeń | 6 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w zajęciach | 3 |
A-T-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-T-3 | opracowanie wyników prac terenowych | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Praca własna. | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
A-W-4 | studiowanie literatury | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-T-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | OS_1A_U01, OS_1A_U05 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
OS_1A_C08_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | OS_1A_U05 | — | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_K01 Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | OS_1A_K02 | — | — | C-4, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-4, M-3 | S-1 |
OS_1A_C08_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | OS_1A_K02 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-L-2 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C08_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_K01 Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganej trści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C08_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak
Literatura dodatkowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997