Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Biomonitoring i bioindykacja środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomonitoring i bioindykacja środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej o ochronie środowiska .

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-A-3Biomonitoring ozonu2
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.1
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego1
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów1
9
wykłady
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy1
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.1
T-W-4Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.1
T-W-5Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.1
T-W-6Biomonitoring gleb.1
T-W-7Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej9
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W10, OS_1A_W12C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-4, M-7, M-2, M-6, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
OS_1A_U01, OS_1A_U02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-4, M-7, M-2, M-6, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O05-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-4, M-7, M-2, M-6, M-1, M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
2,0Student nie ma wiedzy dotycząceej zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz nie zna sposobów oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz zna i chrakteryzuje pojedyńcze metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
4,0Student ma dobrą wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz zna podstawowe sposoby oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wymienia i charakteryzuje metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
5,0Student ma bardzo szeroka specjalistyczną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie jakie metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów może zastosować w danej sytuacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
2,0Nie potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz nie umie zastosować właściwych metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5Potrafi w stopniu podstawowym po uzyskaniu wskazówek od nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
4,0Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
4,5Potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
5,0Student samodzielnie poszukuje informacje o zmianach i zagrożeniach środowiska spowodowanych działalnością człowieka oraz stosuje właściwe metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O05-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje WIOŚ

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-A-3Biomonitoring ozonu2
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.1
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego1
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy1
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.1
T-W-4Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.1
T-W-5Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.1
T-W-6Biomonitoring gleb.1
T-W-7Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej9
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-W-3studiowanie literatury11
A-W-4Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O05-1_W01Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-5Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-6Biomonitoring gleb.
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-4Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-7Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Anegdota
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w grupach
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotycząceej zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz nie zna sposobów oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz zna i chrakteryzuje pojedyńcze metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
4,0Student ma dobrą wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz zna podstawowe sposoby oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wymienia i charakteryzuje metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
5,0Student ma bardzo szeroka specjalistyczną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie jakie metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów może zastosować w danej sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O05-1_U01Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-5Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-6Biomonitoring gleb.
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-4Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-7Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Anegdota
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w grupach
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz nie umie zastosować właściwych metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5Potrafi w stopniu podstawowym po uzyskaniu wskazówek od nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
4,0Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
4,5Potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
5,0Student samodzielnie poszukuje informacje o zmianach i zagrożeniach środowiska spowodowanych działalnością człowieka oraz stosuje właściwe metody oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O05-1_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-5Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych ( Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-6Biomonitoring gleb.
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-4Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-7Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. Zaliczenie wykładów.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Anegdota
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w grupach
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.