Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mikrobiologii ogólnej, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
C-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
C-4Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania drobnoustrojów glebowych jako bioindykatorów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.5
9
wykłady
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-5Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.5
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie się do zajęć4
A-A-2uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia23
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
OS_1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
OS_1A_U01C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
OS_1A_K01C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-A-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_W01
Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_U01
Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,0Student ma niewielką świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5Student ma średnią świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,5Student ma dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
  2. McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-5Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.5
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie się do zajęć4
A-A-2uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia23
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_W01Student powinien definiować grupy mikroorganizmów glebowych i opisywać ich rolę w życiu gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_U01Student powinien swobodnie posługiwać sie pojęciami naukowymi związanymi z ekologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
Treści programoweT-W-5Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-W-4Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Znajomość 20% materiału niewystarczająca do zaliczenia przedmiotu
3,0Znajomość 30-40% materiału
3,5Znajomość 40-50% materiału
4,0Znajomość 60-70% materiału
4,5Znajomość 70-80% materiału
5,0Znajomość 90-100% materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-2_K01Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-3Poznanie czynników modyfikujących aktywność mikroorganizmów w glebie oraz sposobów wywierania przez człowieka wpływu na populacje drobnoustrojów i powodowane przez nie przemiany.
C-1Poznanie przez studentow mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym i relacjami zachodzącymi między populacjami drobnoustrojów.
Treści programoweT-W-5Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,0Student ma niewielką świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5Student ma średnią świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,0Student ma dość dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
4,5Student ma dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość roli jaką mikroorganizmy pełnią w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.