Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Metody badań środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań środowiskowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. Powinien znać zadania i funkcjonowanie monitoringu środowiska naturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz | 1 |
T-A-2 | Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność | 1 |
T-A-3 | Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie elektrod jonoselektywnych | 2 |
T-A-4 | Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb | 2 |
T-A-5 | Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi | 2 |
T-A-6 | Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej w ocenie pozostałości środków ochrony roślin w glebie | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników). | 1 |
T-W-2 | Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria. | 2 |
T-W-3 | Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm. | 2 |
T-W-4 | Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych. | 2 |
T-W-5 | Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego. | 2 |
T-W-6 | Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa) | 2 |
T-W-7 | Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy). | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających materiał | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-W-4 | przygotowanie się do dyskusji panelowej | 10 |
A-W-5 | przygotowanie prezentacji tematycznej | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_W01 Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań. | OS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_U01 Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | OS_1A_U01, OS_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-1_K01 Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | OS_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-5, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_W01 Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat metod wykorzystywanych w ocenie stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z monitoringiem i oceną stanu środowiska. |
3,0 | Student ma dostateczna wiedze na temat metod badań środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student ma ponad dostateczna wiedzę na temat metod środowiskowych. Potrafi je rozróżnić. | |
4,0 | Student ma dobra wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i podać ich zastosowanie w ocenie środowiska naturalnego. Zna podstawowe parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. | |
4,5 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania metodyczne. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod środowiskowych, potrafi je rozróżnić i zastosować w ocenie środowiska naturalnego. Zna parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowaniu wyników badań. Potrafi zastosować wskaźniki w ocenie stanu środowiska. Samodzielnie rozwiązuje zadania metodyczne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_U01 Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętność analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Nie umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Nie potrfafi zastosować podstawowych definicji. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Umie w stopniu wystarczającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska. | |
3,5 | Student posiada ponad przeciętne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych i wskaźników. Umie w stopniu zadowalającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrfafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi z pomoca nauczyciela rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu dobrym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W stopniu ponad przeciętnym potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna słownictwo specjalistyczne. | |
5,0 | Student posiada ponad przeciętną umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania z zastosowaniem metod informatycznych. W bardzo dobrym stopniu potrafi zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Zna szczegółowe słownictwo specjalistyczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-1_K01 Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać poszczególnych rodzajów metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Nie zna podstawowych definicji. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem i potrafi je zastosować. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma wiedzę na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębioną wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo związane z przedmiotem. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego ma pogłębiona wiedze na temat jego zagrożeń. Przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne, szczegółowe słownictwo związane z przedmiotem. |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WN-T, Warszawa, 2000
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej., PWN, Warszawa, 2002