Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Ekstremalne zjawiska pogodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekstremalne zjawiska pogodowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych |
C-2 | Metodyka opracowania i czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi | 2 |
T-W-2 | Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku | 4 |
T-W-3 | Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku | 4 |
T-W-4 | Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 16 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet | 20 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji | 6 |
A-W-4 | Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach | 20 |
A-W-5 | Zaliczenie części teoretycznej podanej na wykładach | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują | OS_1A_W03, OS_1A_W05, OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_U01 Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania | OS_1A_U01, OS_1A_U02, OS_1A_U06 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O11-2_K01 Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują | 2,0 | Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych |
3,0 | Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach | |
3,5 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach | |
4,0 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej | |
4,5 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej | |
5,0 | Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_U01 Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania | 2,0 | Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych |
3,0 | Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych | |
3,5 | Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych | |
4,0 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych | |
4,5 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki | |
5,0 | Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O11-2_K01 Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe | 2,0 | Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy | |
4,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią | |
4,5 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie | |
5,0 | Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie |
Literatura podstawowa
- red. Ewa Bogdanowicz, U. Kossowska-Cezak, J. Szkutnicki, Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
- J. Boryczka, M. Stopa-Boryczka, D. Baranowski, M. Kirszensztajn, E. Błażek, J. Skrzypczuk, Atlas współzależności parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce T. XVII. Mroźne zimy i upalne lata w Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, 2003
- red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US w Szczecinie, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- red. C.Koźmiński, T.Górski, B. Michalska, Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce, AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1995
- red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001