Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekstremalne zjawiska pogodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremalne zjawiska pogodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
C-2Metodyka opracowania i czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne9
9
wykłady
T-W-1Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi2
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku4
T-W-3Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku4
T-W-4Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych16
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet20
A-W-3Korzystanie z konsultacji6
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach20
A-W-5Zaliczenie części teoretycznej podanej na wykładach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują
OS_1A_W03, OS_1A_W05, OS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
OS_1A_U01, OS_1A_U02, OS_1A_U06C-2T-A-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_K01
Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
OS_1A_K06C-1T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_K01
Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie

Literatura podstawowa

  1. red. Ewa Bogdanowicz, U. Kossowska-Cezak, J. Szkutnicki, Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
  2. J. Boryczka, M. Stopa-Boryczka, D. Baranowski, M. Kirszensztajn, E. Błażek, J. Skrzypczuk, Atlas współzależności parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce T. XVII. Mroźne zimy i upalne lata w Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, 2003
  3. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US w Szczecinie, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. red. C.Koźmiński, T.Górski, B. Michalska, Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce, AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1995
  2. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi2
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku4
T-W-3Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku4
T-W-4Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Realizacja indywidualnych zadań praktycznych16
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach12
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet20
A-W-3Korzystanie z konsultacji6
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach20
A-W-5Zaliczenie części teoretycznej podanej na wykładach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_W01Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ich występowania i skutkach jakie powodują
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-1Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi
T-W-4Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki
T-W-3Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku
T-W-2Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej oraz przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu , zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_U01Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-2Metodyka opracowania i czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_K01Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie