Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna regionu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Meteorologia i klimatologia |
W-3 | Matematyka - statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce |
C-2 | Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody |
C-3 | Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa | 2 |
T-A-2 | Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni | 2 |
T-A-3 | Rozdział zasobów wodnych między użytkowników | 2 |
T-A-4 | Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna | 2 |
T-W-2 | Strategia gospodarki wodnej do roku 2030 | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne. | 1 |
T-W-4 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie. | 2 |
T-W-5 | Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające. | 2 |
T-W-6 | Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie | 1 |
T-W-7 | Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi. | 1 |
T-W-8 | Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii. | 4 |
A-A-3 | Realizacja zadań projektowych | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego przedmiotu. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury tematu | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych |
M-4 | Seminarium - prezentacja własnych opracowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O15-2_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | OS_1A_W06 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O15-2_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | OS_1A_U01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O15-2_K01 Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu | OS_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O15-2_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat gospodarki wodnej, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej, potrafi wyliczyć zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych wybranych zlewni regionu, ma wiedzę na temat przyczyn i skutków nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, objaśnia i wylicza zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, objaśnia i rozpoznaje przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w systemach wodno-gospodarczych, zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat gospodarki wodnej regionu zachodniopomorskiego, w pełni wyjaśnia i wylicza zasoby wodne w skali zlewni, sprawnie objaśnia przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wód dla środowiska przyrodniczego w róznych systemach wodno-gospodarczych, korzysta z bogatej literatury branżowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O15-2_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z zasobów danych hydrologicznych, nie wykorzystuje literatury przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu | |
3,5 | Student potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych (roczniki) i je analizuje, wykorzystuje podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student korzysta z dostępnych źródeł danych hydrologicznych, analizuje i opracowuje zebrane dane, potrafi wykorzystać dane z innych żródeł (internet), korzysta z literatury uzupełniającej do analizych przedmiotowych | |
4,5 | Student w sprawny sposób wykorzystuje dostepne źródła danych hydrologicznych, sprawnie je analizuje i wykorzystuje w opracowaniach związanych z gospodark wodną regionu, korzysta z literatury branżowej przedmiotu (Gospodarka wodna) | |
5,0 | Student w pełni korzysta z wszystkich źródeł danych hydrologicznych (, strony wwww, serwisy IMGW, roczniki, dane lokalne RZGW), dogłębnie wykonuje analizy zasoby wodne w skali zlewni, regionu, wykorzystuje opracowania branżowe i literaturę branżową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O15-2_K01 Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu | 2,0 | Student nie ma świadomośći relacji zachodzących pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, nie interesują go sprawy związane z gospodarką wodną w regionie |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu, | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), uczestniczy w konsultacjach społecznych dotyczących gospodarki wodnej regionu | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej regionu na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo zachodniopomorskie (zjawiska powodziowe oraz susze rolnicze regionu), ma świadomość ważności udziału społeczeństwa w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodną regionu | |
4,5 | Student ma świadomość działań dotyczących gospodarki wodą w regionie i jej wpływu na środowisko przyrodnicze a zwłaszcza na sektor rolniczy, rozpoznaje wpływ zjawisk ekstremalnych na działalność rolniczą, aktywnie uczestniczy w działaniach związanych z konsultacjami dotyczącymi wszystkich spraw wodnych regionu | |
5,0 | Student ma pełną świadomość relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym i wpływie szeroko pojętej gospodarki wodnej regionu na ten stan, jest w stanie krytycznie oceniać podejmowane działania szczególnie dotyczące rolnictwa regionu w walce ze zjawiskami ekstremalnymi (zwłaszcza powodzie i susze), jest czynnym uczestnikiem przedmiotowych konsultacji społecznych |
Literatura podstawowa
- Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa, Stan i wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych w Polsce., IMGW, Kraków, 1996
- praca zb. red nauk. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I
Literatura dodatkowa
- Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie - czasopisma, SITWM NOT, Warszawa, 2012
- strony www KZGW i RZGW w Polsce, 2011, strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnych Zarządów