Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,31zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,31zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z fizjologii roślin, ekologii, ochrony środowiska i biochemii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin2
T-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe2
T-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska2
6
laboratoria
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska6
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym3
9
wykłady
T-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.2
T-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin2
T-W-3Reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin2
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin2
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych2
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4konsulatcje2
A-A-5przygotowanie prezentacji multimedialnej6
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch5
A-L-4studiowanie wskazanej literatury2
A-L-5konsultacje2
A-L-6przygotowanie do kolokwium3
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie fachowej literatury2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
M-6pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_W01
rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
OS_2A_W07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2M-1, M-5S-4
OS_2A_B03_W02
mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
OS_2A_W08C-1, C-3T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-6S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_U01
dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
OS_2A_U04, OS_2A_U07C-1, C-3T-A-2, T-L-1M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-3, S-2
OS_2A_B03_U02
umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
OS_2A_U04C-2T-A-1, T-L-2M-1, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_K01
potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
OS_2A_K01, OS_2A_K02C-1, C-2, C-3T-A-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-4, M-6S-4, S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_W01
rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
2,0
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niektóre abiotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_B03_W02
mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
2,0
3,0potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_U01
dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
2,0
3,0student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_B03_U02
umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
2,0
3,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_K01
potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
2,0
3,0student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starck Z. Chołuj D. Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
  2. Kreeb K., Ekofizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1979
  3. Kopcewicz J. Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  2. Wójcik-Wojtkowiak D., Allelopatia, Wyd. AR, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin2
T-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe2
T-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska6
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.2
T-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin2
T-W-3Reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin2
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin2
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych2
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4konsulatcje2
A-A-5przygotowanie prezentacji multimedialnej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch5
A-L-4studiowanie wskazanej literatury2
A-L-5konsultacje2
A-L-6przygotowanie do kolokwium3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie fachowej literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_W01rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
Treści programoweT-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin
T-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.
T-W-3Reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niektóre abiotyczne czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_W02mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_U01dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_U02umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
Treści programoweT-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_K01potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność
3,5
4,0
4,5
5,0