Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia i gospodarowanie wodą
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,27zaliczenie
laboratoriaL3 9 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
C-2Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.2
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych2
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach1
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze1
6
laboratoria
T-L-1Pomiary prędkości przepływu3
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy3
T-L-3Pomiary prędkości przepływu3
9
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.1
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych1
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.1
T-W-5Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.1
T-W-6Ochrona jakości i zasobów wód1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni3
A-A-3Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych6
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć, literatura techniczna3
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego14
A-W-3Konsultacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
OS_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
OS_2A_U07C-2, C-1T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
OS_2A_K03, OS_2A_K04C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb
4,0Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski,
5,0Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
2,0Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych
4,0Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych
4,5Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych
5,0Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
2,0Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu
4,0Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie
4,5Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie
5,0Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1999, III poprawione
  2. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Chełmicki W., Woda - zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997
  4. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  3. Czasopisma Techniczne: Gospodarka Wodna, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.2
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych2
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach1
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze1
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary prędkości przepływu3
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy3
T-L-3Pomiary prędkości przepływu3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.1
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych1
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.1
T-W-5Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.1
T-W-6Ochrona jakości i zasobów wód1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni3
A-A-3Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć, literatura techniczna3
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego14
A-W-3Konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_W01Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb
4,0Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski,
5,0Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_U01Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie)
C-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych
4,0Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych
4,5Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych
5,0Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_K01ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
Treści programoweT-W-5Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.
T-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu
4,0Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie
4,5Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie
5,0Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju