Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Prowadzenie działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prowadzenie działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Gospodarka oparta na wiedzy. Systemy gospodarcze. Rynek i branże.2
T-W-2Pojęcie przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy, podstawy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-3Formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa jednoosobowe, spółki, zasady działania.2
T-W-4Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej2
T-W-5Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.1
T-W-6Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.1
T-W-7Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii1
T-W-8Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.1
T-W-9Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.1
T-W-10Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.1
T-W-11Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.1
T-W-12Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-W-13Etyka w działaniach gospodarczych.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A02_W01
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
OZE_1A_W23C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A02_U01
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
OZE_1A_U09C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A02_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
OZE_1A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2S-2
OZE_1A_A02_K02
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
OZE_1A_K06C-1T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A02_W01
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A02_U01
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A02_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_A02_K02
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawlik A., Przedsiębiorczość, UJK, Kielce, 2016
  2. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej., Wyd. PWN, Warszawa, 2002
  3. Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiebiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Promocji Małych i Średnich Przedsiebiorstw, Warszawa, 2000
  2. Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i instytucjami otoczenia biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Gospodarka oparta na wiedzy. Systemy gospodarcze. Rynek i branże.2
T-W-2Pojęcie przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy, podstawy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-3Formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa jednoosobowe, spółki, zasady działania.2
T-W-4Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej2
T-W-5Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.1
T-W-6Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.1
T-W-7Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii1
T-W-8Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.1
T-W-9Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.1
T-W-10Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.1
T-W-11Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.1
T-W-12Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-W-13Etyka w działaniach gospodarczych.1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A02_W01Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W23ma wiedzę w zakresie ekonomiki oraz zasad tworzenia i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, obejmującą między innymi analizę ekonomiczną podmiotu wraz z elementami rachunku kosztów dla inżynierów (majątek i kapitał przedsiębiorstwa, przychody, koszty i rachunek wyników, normowanie i kosztorysowanie robót, metody kalkulacji i struktura kosztów produkcji, kategorie produkcji i nakładów, amortyzacja), formy indywidualnej przedsiębiorczości i zasady ich tworzenia, wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podmioty gospodarcze występujące w rolnictwie, planowanie inwestycji, przydatną do: 1) prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, 2) projektowania i oceny ekonomicznej procesów produkcyjnych;
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-3Formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa jednoosobowe, spółki, zasady działania.
T-W-4Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej
T-W-5Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-6Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-7Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-8Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-9Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-10Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.
T-W-11Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-W-12Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A02_U01Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-4Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej
T-W-5Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-6Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-7Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-9Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A02_K01Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-4Rejestracja działalności gospodarczej, CEIDG, KRS, wymagania szczegółowe przy prowadzeniu działalności gospodarczej
T-W-5Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-7Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A02_K02Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-3Formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa jednoosobowe, spółki, zasady działania.
T-W-6Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-8Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-9Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-11Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-W-12Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0