Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych we wzajemnym powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz ocena potencjalnych możliwości wykorzystania zasobów środowiska atmosferycznego oraz zagrożeń z tytułu ekstremalnych zjawisk meteorologicznych |
C-3 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania, zapoznanie ze źródłami danych meteorologicznych i opracowań dotyczących środowiska atmosferycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przyrzady, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: temperatury powietrza, wilgotnosci powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, cisnienia atmosferycznego oraz kierunku i predkości wiatru. | 4 |
T-A-2 | Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych oraz map synoptycznych | 1 |
T-A-3 | Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słonca, Ziemii i atmosfery i jego zmiany w róznych regionach kraju. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na zasoby energii słonecznej. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 1 |
T-W-3 | Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 1 |
T-W-4 | Cyrkulacja atmosferyczna. Warunki meteorologiczne w układach barycznych. Zasoby energii wiatru w Polsce. | 1 |
T-W-5 | Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. Zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | udział w konsultacjach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 9 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych ( film) i aktywizującej ( dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-4 | Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące atmosfery, niezbędną do oceny możliwości efektywnego wykorzystania zasobów energii słonecznej i wiatrowej w warunkach prognozowanych zmian klimatu | OZE_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania elementów meteorologicznych, niezbędnych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania energii odnawialnej | OZE_1A_U14 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności i oceny środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji | OZE_1A_K02 | — | — | C-3 | T-A-3 | M-2, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_W01 Ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące atmosfery, niezbędną do oceny możliwości efektywnego wykorzystania zasobów energii słonecznej i wiatrowej w warunkach prognozowanych zmian klimatu | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia podstawowe elementy i zjawiska atmosferyczne, ale charakteryzuje czasową zmienność tylko niektórych elementów, nie zna natomiast ich rozkladów przestrzennych. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania elementów meteorologicznych, niezbędnych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania energii odnawialnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać i wykorzystać tylko niektóre źródła informacji o środowisku atmosferycznym. Zna podstawowe metody opracowania zaledwie kilku elementów i zjawisk atmosferycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C10_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności i oceny środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR i US Szczecin, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004