Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Automatyka i sterowanie w instalacjach OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka i sterowanie w instalacjach OZE
Specjalność systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,20,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 0,90,29zaliczenie
laboratoriaL4 8 0,90,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw budowy maszyn oraz układów regulacji, diagnostycznych.
W-2Znajomość podstaw automatyki oraz programowania
W-3Podstawowa wiedza z zakresu budowy instalacji OZE oraz ich eksploatacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.8
8
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.1
T-L-2Układy czasowe i odliczające ilość zdarzeń w PLC.5
T-L-3Wizualizacja w układach automatyki.2
8
wykłady
T-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.1
T-W-2Projektowanie układów sterowania ze sterownkami PLC.4
T-W-3Struktura systemów wizualizacji układów automatyki.2
T-W-4Diagnostyka w układach automatycznego sterowania.4
T-W-5Struktury układów regulacji.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji12
27
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
27
wykłady
A-W-1Studiowanie bibliografi15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja problemowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_W01
Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
OZE_2A_W09C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_U01
Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
OZE_2A_U09C-1T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_K01
Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_2A_K01, OZE_2A_K02C-1T-A-1M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_W01
Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych układów automatyki w instalacjach OZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_U01
Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz podjać decyzje o dalszym postepowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_2A_OZE2ANG04swe_K01
Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz potrafi podjać prawidłową decyzję o dalszym postępowaniu, wymaga jednak nadzoru
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  2. Szelerski Marek Wiktor, Automatyka przemysłowa w praktyce, KaBe, Krosno, 2016
  3. Dariusz Bismor, Programowanie systemów sterowania, WNT, Warszawa, 2015
  4. Włodzimierz Kwiatkowski, Wprowadzenie do automatyki, BEL Studio, Warszawa, 2010
  5. Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC, Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura dodatkowa

  1. Zdzisław Bubnicki, Teoria i algorytmy sterowania, PWN, Warszawa, 2012
  2. Andrzej Dębowski, Automatyka Technika regulacji, WNT, Warszawa, 2012
  3. Zbigniew Lubośny, Elektroenergetyczna automatyka zabezpieczeniowa farm wiatrowych, WNT, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.8
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.1
T-L-2Układy czasowe i odliczające ilość zdarzeń w PLC.5
T-L-3Wizualizacja w układach automatyki.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.1
T-W-2Projektowanie układów sterowania ze sterownkami PLC.4
T-W-3Struktura systemów wizualizacji układów automatyki.2
T-W-4Diagnostyka w układach automatycznego sterowania.4
T-W-5Struktury układów regulacji.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie bibliografi15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANG04swe_W01Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W09posiada szeroką wiedzę dotyczącą sterowania, automatyki oraz metod i procedur wykonywania pomiarów na potrzeby produkcji, przetwarzania i wykorzystania energii odnawialnej;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych układów automatyki w instalacjach OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANG04swe_U01Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U09potrafi wykonać komputerową symulację regulacji, wykonać pomiary eksploatacyjne, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz podjać decyzje o dalszym postepowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_2A_OZE2ANG04swe_K01Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz potrafi podjać prawidłową decyzję o dalszym postępowaniu, wymaga jednak nadzoru
3,5
4,0
4,5
5,0