Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień prawa gospodarczego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy potrzebnej do założenia, prowadzeniem i rozwijania przedsiębiorstwa w energetyce odnawialnej. |
C-2 | Nabycie umiejetności prowadzenia własnej działalności gospodarczej w OZE. |
C-3 | Uświadomienie potrzeby ciągłego kształcenia zawodowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Procedura zakładania własnej działalności gospodarczej. Zasady wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz Krajowego Rejestru Sądowego. | 2 |
T-A-2 | Tworzenie biznesplanu: pomysł na biznes, charakterystyka przedsiębiorstwa, wizja i misja przedsiębiorstwa, analiza branży, plan marketingowy | 4 |
T-A-3 | Plan finansowy (plan wydatków, rachunek zysków i strat) oraz harmonogram działalności przedsiębiorstwa. | 4 |
T-A-4 | Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia. Zasoby przedsiębiorstwa. Analiza strategiczna i szacowanie ryzyka. | 3 |
T-A-5 | Etyczne aspekty przedsiębiorczości. Społeczna odpowiedzialność biznesu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie przedsiębiorstwa i przedsiębiorcy. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej. | 3 |
T-W-2 | Klasyfikacja przedsiębiorstw. Formy organizacyjno - prawne działalności gospodarczej. | 3 |
T-W-3 | Wymagania przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz formy jej opodatkowania. | 3 |
T-W-4 | Żródła finansowania działalności gospodarczej. Kapitał własny i obcy. | 3 |
T-W-5 | Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, tworzenie struktury organizacyjnej i funkcjonalnej. | 2 |
T-W-6 | Polityka państwa w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie biznesplanu dla własnego pomysłu na działaność gospodarczą. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury do wykładów. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie projektu biznesplanu własnej działalności gospodarczej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_W01 Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych, zarzadzania i finansowania podmiotów gospodarczych. | OZE_2A_W01 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-2 | S-1 |
OZE_2A_A03_W02 Student posiada wiedzę z zakresu rozumienia problematyki gospodarowania zasobami OZE. | OZE_2A_W02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_U01 Student potrafi oceniać ryzyko związane z inicjowaną i prowadzoną działalnością gospodarczą. | OZE_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
OZE_2A_A03_U02 Student potrafi w praktyce rozstrzygać problemy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w aspekcie otoczenia społeczno-gospodarczego. | OZE_2A_U02 | — | — | C-2 | T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A03_K01 Student potrafi wartościować skutki działalności gospodarczej w obszarze OZE. | OZE_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
OZE_2A_A03_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | OZE_2A_K04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OZE_2A_A03_K03 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania w obszarze działalności przedsiębiorstwa. | OZE_2A_K05 | — | — | C-3 | T-W-5, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_W01 Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych, zarzadzania i finansowania podmiotów gospodarczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o zróżnicowanych formach przedsiębiorczości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_W02 Student posiada wiedzę z zakresu rozumienia problematyki gospodarowania zasobami OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o przedsiębiorczości w OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_U01 Student potrafi oceniać ryzyko związane z inicjowaną i prowadzoną działalnością gospodarczą. | 2,0 | |
3,0 | Student umie właściwie ocenić przedsięwzięcie gospodarcze pod kątem organizacyjnym i ekonomicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_U02 Student potrafi w praktyce rozstrzygać problemy związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w aspekcie otoczenia społeczno-gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student efektywnie podejmuje działania inwestycyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A03_K01 Student potrafi wartościować skutki działalności gospodarczej w obszarze OZE. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi łączyć posiadana wiedzę z zagadnieniami społeczno-gospodarczymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie ocenia relacje pomiędzy aktualnym stanem wiedzy, a przyszłymi inicjatywami biznesowymi w OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A03_K03 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania w obszarze działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie określa relacje otoczenie - inwestycja. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawlik A., Przedsiębiorczość., Wydawnictwo UJK, Kielce, 2016
- Skuza A., Przedsiębiorczość zorganizowana. Startupy, Inwestorzy, Pieniądze., Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Kurczewska A., Przedsiębiorczość., Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2013