Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne i nawadnianie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne i nawadnianie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 12 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 6 1,00,23zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,48zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy gleboznawstwa melioracyjnego2
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie2
T-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania3
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień3
T-A-5Określenie potrzeb wodnych wybranych roślin2
12
laboratoria
T-L-1Projekt odwodnienia wybranego obszaru3
T-L-2Projekt nawodnienia wybranej uprawy ogrodniczej (truskawka, marchew, cebula, ogórek)3
6
wykłady
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji2
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej2
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych2
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami2
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania2
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą2
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych13
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Konsultacje projektów10
A-L-3Studiowanie literatury14
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych25
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień do zaliczenia17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
OG_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
OG_1A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-W-7, T-W-9, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
OG_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_W01
umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_U01
potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_K01
postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych T.I, T II, PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd.IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  3. Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
  4. Cieśliński Zb, Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Marcilonek St., Eksploatacja urządzeń melioracyjnychg, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy gleboznawstwa melioracyjnego2
T-A-2Przyczyny i objawy nadmiaru wilgoci w glebie2
T-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania3
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień3
T-A-5Określenie potrzeb wodnych wybranych roślin2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt odwodnienia wybranego obszaru3
T-L-2Projekt nawodnienia wybranej uprawy ogrodniczej (truskawka, marchew, cebula, ogórek)3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji2
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej2
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych2
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami2
T-W-5Drenowanie, elementy sieci, układy, zasady projektowania drenowania, wytyczne drenowania2
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.2
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia2
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą2
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Studiowanie literatury technicznej z zakresu melioracji rolnych13
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Konsultacje projektów10
A-L-3Studiowanie literatury14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie pokazu z zakresu utrzymania urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych25
A-W-3Konsultacje wybranych zagadnień do zaliczenia17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_W01umiejętność oceny czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznanie metod regulacji stosunków powietrzno-wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-8Mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze. Gospodarowanie wodą
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływajacych na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_U01potrafi przeprowadzić ocenę stanu uwilgotnienia gleb i dobrać odpowiedni zabieg melioracyjny w celu poprawy stanu uwilgotnienia gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-A-3Elementy sieci odwadniającej, obliczanie rozstawy drenowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_K01postepuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wody w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej i ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie melioracji, podział. Elementy Prawa Wodnego w zakresie melioracji
T-W-2Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego. Rola melioracji w produkcji rolniczej
T-W-3Przyrodnicze uwarunkowania melioracji terenów dolinowych
T-A-4Elementy i eksploatacja nawodnień
T-W-6Agromelioracje, pojęcia, kryteria stosowania. Wpływ agromelioracji na stosunki powietrzno-wodne.
T-W-7Zasady melioracji terenów polderowych. Definicje, urządzenia
T-W-9Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych i szczegółowych
T-W-4Melioracje odwadniające. Odwodnienia rowami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobamni wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji
3,5
4,0
4,5
5,0