Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji ogrodniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy produkcji ogrodniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 12 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy, nawożenie organiczne i mineralne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
C-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami uprawowymi roślin ogrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych12
12
wykłady
T-W-1Organizacja produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń3
A-A-3Praca własna studenta związana z biologią i uprawą wybranych gatunków roślin ogrodniczych8
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsutacje związane z tematyką wykładów3
A-W-3Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C02_W01
Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
OG_1A_W23C-3T-A-1M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C02_U01
Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
OG_1A_U18C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C02_K01
Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
OG_1A_K07C-1, C-2T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
OG_1A_C02_K02
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
OG_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C02_W01
Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy roślin ogordniczych w Polsce i na świecie, zna podstawowe gatunki
3,5Student jest zorientowany odnośnie zakresu produkcji roślin ogordniczych w Polsce na tle produkcji światowej, zna podstawowe gatunki
4,0Student zna biologię większości omawianych roślin ogrodniczych, zna niektóre metody uprawy
4,5Student zna metody uprawy większości omawianych roślin, opanował wiedzę na temat ich uprawy
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, jest zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość omawianych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C02_U01
Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogordniczych, potrafi wyszukać producenów oraz rynki zbytu
3,5Student rozpoznaje większość omawianych gatunków, orientuje się w rynkach zbytu
4,0Student dobrze zna omawiane gatunki, poprawine je nazywa. Samodzielnie wykonuje ocenę rynków zbytu
4,5Student rozpoznaje wszystkie omawiane gatunki roślino ogrodniczych, odpowiednio je nazywa. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie rynków zbytu oraz jakości roślin
5,0Student doskonale zna wszystkie omawiane gatunki roślin ogrodniczych, ich nazewnictwo. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości roślin oraz prawidłowo dobiera normy oceny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C02_K01
Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
2,0Student nie wykazuje zainteresowania tematyką zajęć
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy
3,5Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę
4,0Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości uprawy roślin ogrodniczych
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę
5,0Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją ogrodniczą
OG_1A_C02_K02
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu
4,0Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat omawianych gatunków, analizuje problemy pod kątem prawidłowej ich uprawy i sprzedaży

Literatura podstawowa

  1. M. Orłowski (red.)., Polowa uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, 2000
  2. M. Orłowski, E. Kołota (red.), Uprawa warzyw, Wydaw. Brasika, Szczecin, 1999
  3. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  4. T. Pudelski (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Warszawa, 1998
  5. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000, 11
  6. H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2011
  7. Ostrowski W., Nowoczesne sadownictwo, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń3
A-A-3Praca własna studenta związana z biologią i uprawą wybranych gatunków roślin ogrodniczych8
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsutacje związane z tematyką wykładów3
A-W-3Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów10
A-W-4Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C02_W01Student charakteryzuje najważniejsze grupy uprawne roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami uprawowymi roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy roślin ogordniczych w Polsce i na świecie, zna podstawowe gatunki
3,5Student jest zorientowany odnośnie zakresu produkcji roślin ogordniczych w Polsce na tle produkcji światowej, zna podstawowe gatunki
4,0Student zna biologię większości omawianych roślin ogrodniczych, zna niektóre metody uprawy
4,5Student zna metody uprawy większości omawianych roślin, opanował wiedzę na temat ich uprawy
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, jest zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość omawianych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C02_U01Student potrafi wyszukać producentów poszczególnych grup uprawnych roślin ogrodniczych oraz rynki zbytu w Polsce i Europie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych
T-W-1Organizacja produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ogordniczych, potrafi wyszukać producenów oraz rynki zbytu
3,5Student rozpoznaje większość omawianych gatunków, orientuje się w rynkach zbytu
4,0Student dobrze zna omawiane gatunki, poprawine je nazywa. Samodzielnie wykonuje ocenę rynków zbytu
4,5Student rozpoznaje wszystkie omawiane gatunki roślino ogrodniczych, odpowiednio je nazywa. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie rynków zbytu oraz jakości roślin
5,0Student doskonale zna wszystkie omawiane gatunki roślin ogrodniczych, ich nazewnictwo. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości roślin oraz prawidłowo dobiera normy oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C02_K01Student jest zorientowany w aktualnym stanie i rozwoju produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-1Organizacja produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania tematyką zajęć
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy
3,5Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę
4,0Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości uprawy roślin ogrodniczych
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę
5,0Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją ogrodniczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C02_K02Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze strukturą upraw roślin ogrodniczych w Polsce
C-2Charakterystyka stanu produkcji ogrodniczej i rynków zbytu w Polsce i na świecie
C-3Zaznajomienie z podstawowymi grupami uprawowymi roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych grup uprawnych roślin ogrodniczych
T-W-1Organizacja produkcji ogrodniczej w Polsce i na świecie. Podstawowe informacje dotyczące nazewnictwa roślin ogrodniczych. Giełdy i rynki hurtowe roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia na poletkach stacji doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu
4,0Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat omawianych gatunków, analizuje problemy pod kątem prawidłowej ich uprawy i sprzedaży