Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Jakość produktów pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość produktów pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma wiedzę z zakresu botaniki, chemii, biochemii i analizy instrumentalnej. |
W-2 | Student charakteryzuje najważniejsze rodzaje plonów roślinnych. Zna ich anatomię i morfologię. |
W-3 | Student zna zagadnienia związane z przechowywaniem, przetwarzaniem i obrotem żywnością. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom rozszerzonej wiedzy z zakresu jakości żywności pochodzenia roślinnego. |
C-2 | Zapoznanie z charakterystyką poszczególnych grup surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, organoleptycznych i wartością odżywczą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Towaroznawcza ocena jakości zbóż. | 4 |
T-L-2 | Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu zbożowo-młynarskiego. | 3 |
T-L-3 | Towaroznawcza ocena jakości nasion roślin oleistych. | 2 |
T-L-4 | Towaroznawcza ocena jakości bulw ziemniaka przeznaczonych do bezpośredniego spożycia i przetwórstwa spożywczego. | 4 |
T-L-5 | Towaroznawcza ocena jakości owoców. | 4 |
T-L-6 | Towaroznawcza ocena jakości warzyw. | 4 |
T-L-7 | Towaroznawcza ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego. | 3 |
T-L-8 | Towaroznawcza ocena jakości surowców zielarskich. | 4 |
28 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Zdrowotność, atrakcyjność sensoryczna, dyspozycyjność. | 3 |
T-W-2 | Skład chemiczny oraz wartość odżywcza surowców i produktów pochodzenia roślinnego. | 4 |
T-W-3 | Chemiczne i mikrobiologiczne skażenia żywności. | 4 |
T-W-4 | Dodatki do żywności. | 3 |
T-W-5 | Jakość żywności w świetle ustawodawstwa polskiego, unijnego i międzynarodowego. Cel i istota normalizacji. Rodzaje norm. | 3 |
T-W-6 | Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. | 3 |
T-W-7 | Charakterystyka poszczególnych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem ich właściwości fizykochemicznych, sensorycznych oraz wartości odżywczej. | 7 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 28 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Rozwiązywanie zadań | 3 |
A-L-4 | Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych | 7 |
A-L-5 | Napisanie raportu końcowego z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-6 | Udział w konsultacjach | 5 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów | 20 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z tematyką wykładów |
M-3 | rozwiązywanie zadań |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz |
M-5 | analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz |
M-6 | metoda projektów – raport |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta z dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do poszczególnych sesji zajeć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy") |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rowiązywanych zadań |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejetności studenta związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Raport końcowy |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_W01 student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego | ZPR_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-6, S-5, S-1, S-3, S-2, S-4 |
ZPR_2A_D04-zpr_W02 student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów roślinnych | ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-1, M-2 | S-6, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_U01 student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego | ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U06 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-6, S-5, S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_K01 student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | ZPR_2A_K02, ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04, ZPR_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-6, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_W01 student zna wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym wyróżniki jakości najważniejszych grup surowców i produktów pochodzenia roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D04-zpr_W02 student posiada wiedzę z zakresu obowiązujących regulacji prawnych związanych z oceną jakości produktów roślinnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym obowiazujące regulacje prawne związane z oceną jakości surowców i produktów roślinnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_U01 student potrafi dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie techniki i dokumenty normatywne celem przeprowadzenia towaroznawczej oceny jakości określonego produktu żywnościowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D04-zpr_K01 student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość w stopniu podstawowym wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo wyprodukowanej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lasztity R. (Ed.)., Food Quality and Standards, EOLSS Publishers Co Ltd., 2009
- Will M., Guenther D., Food Quality and Safety Standards. Division 45 – Agriculture, Fisheries, and Food, GTZ, Germany, 2007, 2
Literatura dodatkowa
- Gibney M.J., Lanham-New S.A., Cassidy A., Vorster H.H., Introduction to Human Nutrition, Wiley-Blackwell, United Kingdom, 2009, 2
- Sikora T., Strada A., Safety and Quality Assurance and Management Systems in Food Industry: An Overview, Cracow University of Economics, Warsaw, 2006