Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biochemia |
W-2 | genetyka klasyczna |
W-3 | podstawy mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z mechanizmami molekularnymi leżącymi u podstaw najważniejszych procesów życiowych roślin oraz zapoznanie z metodami badań DNA i białek |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA z liści | 4 |
T-L-2 | Reakcja łańcuchowa polimerazy | 4 |
T-L-3 | Trawienie DNA enzymami restrykcyjnymi | 4 |
T-L-4 | Elektroforetyczny rozdział produktów PCR | 4 |
T-L-5 | Elektroforetyczny rozdział białek | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura genomu Prokaryota: genomy wirusów i fagów, genom bakteryjny, DNA plazmidowe, rodzaje plazmidów, mechanizm infekcji wirusowej, mechanizmy obrony przed infekcją wirusową, enzymy restrykcyjne, transformacja, transdukcja. | 3 |
T-W-2 | Struktura genomu Eukaryota: budowa chromosomu, nukleosomy, DNA kodujący i niekodujący, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genu, promotor, sekwencja kodująca, terminator, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowe. | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy epigenetyczne, mechanizmy molekularne replikacji, rekombinacji, naprawy DNA i transpozycji. | 1 |
T-W-4 | Mechanizmy molekularne transkrypcji, podstawowe czynniki transkrypcyjne, mechanizmy składania RNA, redagowanie RNA, kod genetyczny i mechanizm biosyntezy białka, budowa i funkcja rybosomów, inicjacja, elongacja i terminacja translacji. | 4 |
T-W-5 | Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, białka regulatorowe, kinazy, kaskady sygnałowe, mechanizmy molekularne procesu morfogenezy. | 2 |
T-W-6 | Klonowanie genów, konstrukcja biblioteki genomowej i cDNA, metody badań molekularnych. | 2 |
T-W-7 | Metody i cele transformacji roślin | 2 |
T-W-8 | Markery molekularne jako narzędzie selekcji roślin. | 1 |
17 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie projektowe wybranego zagadnienia | 12 |
A-L-2 | Indywidualna praca z podręcznikiem i konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 21 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Indywidualna praca z podręcznikiem | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 14 |
A-W-3 | Egzamin | 4 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 17 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z przekazem multimedialnym |
M-2 | eksperymenty w laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
S-2 | Ocena formująca: ocena realizacji projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_W01 zna mechanizmy molekularne leżące u podstaw życia oraz podstawy modyfikacji genetycznych | ZPR_2A_W02, ZPR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_U01 umie interpretować procesy molekularne i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmów żywych | ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_K01 orientuje się w możliwościach wykorzystania zjawisk i mechanizmów molekularnych do uzyskiwania postępu biologicznego | ZPR_2A_K01, ZPR_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_W01 zna mechanizmy molekularne leżące u podstaw życia oraz podstawy modyfikacji genetycznych | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe mechanizmy molekularne leżące u podstaw funkcji życiowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_U01 umie interpretować procesy molekularne i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmów żywych | 2,0 | |
3,0 | interpretuje znaczenie podstawowych mechanizmów molekularnych dla funkcjonowania organizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D06-zpr_K01 orientuje się w możliwościach wykorzystania zjawisk i mechanizmów molekularnych do uzyskiwania postępu biologicznego | 2,0 | |
3,0 | interpretuje metody uzyskiwania postępu biologicznego z użyciem mechanizmów i narzędzi molekularnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- P.C. Turner, A.G. McLennan, A. D. Bates, M.R.H. White, Biologia molekularna. Krótkie wykłady, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- P. Węgleński, Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- T,A, Brown, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2009
- P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White, Molecular Biology. Instant Notes, BIOS Scientific Publishers Limited, 2000
Literatura dodatkowa
- L.A. Allison, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009