Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Florystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Florystyka
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,80,31zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,80,31zaliczenie
wykładyW3 5 0,40,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z roślin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z zasadmi postępowania z roślinami ozdobnymi stosowanymi we florystyce
C-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Utrwalanie i przedłużanie trwałości roślin3
T-A-2Elementy kompozycji florystycznej3
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych4
10
laboratoria
T-L-1Style kompozycji roślinnych2
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna2
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach3
T-L-4Dekoracje okolicznościowe3
10
wykłady
T-W-1Asortyment roślin ozdobnych stosowanych we florystyce2
T-W-2Pielęgnacja i przechowywanie roślin ozdobnych2
T-W-3Dzieje dekoracji roślinnych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3konsultacje7
24
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia z wykładów5
A-W-3konsultacje2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie)
M-2metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny z wykładów
S-2Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D16-zpr_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
ZPR_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D16-zpr_W02
posiada wiedzę z zakresu zasad kompozycji, technik florystycznych i dekoracji wnętrz
ZPR_2A_W06C-2, C-3T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D16-zpr_U01
dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych
ZPR_2A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D16-zpr_U02
student wykonuje kompozycje florystyczne stosując prawidłowe zasady i techniki
ZPR_2A_U07C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D16-zpr_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych
ZPR_2A_K01C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-L-1M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D16-zpr_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin ozdobnych w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D16-zpr_W02
posiada wiedzę z zakresu zasad kompozycji, technik florystycznych i dekoracji wnętrz
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat zasad kompozycji, najważniejszych technik florystycznych oraz reguł dotyczących dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D16-zpr_U01
dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych
2,0
3,0dobiera na poziomie podstawowym rośliny ozdobne, materiały dekoracyjne i techniczne do wykonania podstawowych prac florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D16-zpr_U02
student wykonuje kompozycje florystyczne stosując prawidłowe zasady i techniki
2,0
3,0student w stopniu podstawowym umie wykonać podstawowe rodzaje kompozycji florystycznych stosując właściwe zasady i techniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D16-zpr_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych
2,0
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu florystyki, jest zdolny do pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty cut flowers, Timber Press, Portland, 2008
  2. Lersch G., Principles of floral design, Floral Design Edition, Münster, 2005
  3. Nowak J., Rudnicki R.M., Postharvest Handling and Storage of Cut Flowers, Florist Greens, and Potted Plants, Timber Press, Portland, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Table Arrangements: Creativity with Flowers, Ulmer, Stuttgart, 2010
  2. Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Wedding Flowers: Creativity with Flowers, Ulmer, Stuttgart, 2009
  3. Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Sympathy: Creativity with Flowers, Ulmer, Stuttgart, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Utrwalanie i przedłużanie trwałości roślin3
T-A-2Elementy kompozycji florystycznej3
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Style kompozycji roślinnych2
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna2
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach3
T-L-4Dekoracje okolicznościowe3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment roślin ozdobnych stosowanych we florystyce2
T-W-2Pielęgnacja i przechowywanie roślin ozdobnych2
T-W-3Dzieje dekoracji roślinnych1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-3konsultacje7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie do zaliczenia z wykładów5
A-W-3konsultacje2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D16-zpr_W01określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadmi postępowania z roślinami ozdobnymi stosowanymi we florystyce
C-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin ozdobnych stosowanych we florystyce
T-W-2Pielęgnacja i przechowywanie roślin ozdobnych
T-W-3Dzieje dekoracji roślinnych
T-A-1Utrwalanie i przedłużanie trwałości roślin
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach
T-L-4Dekoracje okolicznościowe
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie)
M-2metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny z wykładów
S-2Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin ozdobnych w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D16-zpr_W02posiada wiedzę z zakresu zasad kompozycji, technik florystycznych i dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-3Dzieje dekoracji roślinnych
T-A-2Elementy kompozycji florystycznej
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych
T-L-1Style kompozycji roślinnych
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach
T-L-4Dekoracje okolicznościowe
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie)
M-2metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny z wykładów
S-2Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat zasad kompozycji, najważniejszych technik florystycznych oraz reguł dotyczących dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D16-zpr_U01dobiera materiał roślinny, dekoracyjny i środki techniczne do wykonania określonych kompozycji florystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U07posiada pogłębioną umiejętność aranżacji roślinnych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadmi postępowania z roślinami ozdobnymi stosowanymi we florystyce
C-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin ozdobnych stosowanych we florystyce
T-A-1Utrwalanie i przedłużanie trwałości roślin
T-A-2Elementy kompozycji florystycznej
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych
T-L-1Style kompozycji roślinnych
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach
T-L-4Dekoracje okolicznościowe
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład infomujący, prelekcja, objasnienie)
M-2metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny z wykładów
S-2Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dobiera na poziomie podstawowym rośliny ozdobne, materiały dekoracyjne i techniczne do wykonania podstawowych prac florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D16-zpr_U02student wykonuje kompozycje florystyczne stosując prawidłowe zasady i techniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U07posiada pogłębioną umiejętność aranżacji roślinnych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-A-2Elementy kompozycji florystycznej
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych
T-L-1Style kompozycji roślinnych
T-L-2Florystyka ślubna i żałobna
T-L-3Bukiety i kompozycje w naczyniach
T-L-4Dekoracje okolicznościowe
Metody nauczaniaM-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym umie wykonać podstawowe rodzaje kompozycji florystycznych stosując właściwe zasady i techniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D16-zpr_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych
C-3zapoznanie studenta z zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-A-2Elementy kompozycji florystycznej
T-A-3Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych
T-L-1Style kompozycji roślinnych
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (film, wystawa)
M-4metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne, metoda projektów)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu florystyki, jest zdolny do pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0