Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Kwiaty jadalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kwiaty jadalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 22 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, chemii i biochemii.
W-2Student zna najważniejsze gatunki roślin ozdobnych, warzyw, owoców i ziół.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych.
C-2Przekazanie studentom wiedzy na temat wartości biologicznej kwiatów jadalnych.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólna charakterystyka najważniejszych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – zajęcia praktyczne na kolekcji kwiatów jadalnych.3
T-L-2Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości witaminy C.2
T-L-3Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz karotenoidów ogółem.3
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.2
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.2
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.2
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.2
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.2
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.2
T-L-10Charakterystyka wybranych produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne – dyskusja na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina.2
22
wykłady
T-W-1Kwiaty jadalne. Historia uprawy i tradycje kulinarne.2
T-W-2Wykorzystanie kwiatów jadalnych w kuchniach całego świata.2
T-W-3Mało znane kwiaty jadalne.2
T-W-4Związki biologicznie czynne występujące w kwiatach jadalnych.4
T-W-5Specyfika uprawy roślin o kwiatach jadalnych.2
T-W-6Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych.6
T-W-7Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania).2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach22
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych3
A-L-4Napisanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Analiza rynku produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne, na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina8
A-L-6Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń6
46
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego tematykę wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury7
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2pokaz - prezentacja gatunków roślin o kwiatach jadalnych na kolekcji prowadzonej przez Katedrę Ogrodnictwa ZUT w Szczecinie
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
M-5dyskusja związana z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_W01
student zna gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W04, ZPR_2A_W10C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_O03-K-zpr_W02
student posiada wiedzę z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych
ZPR_2A_W07C-2T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_U01
student posiada umiejętność doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych
ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U06C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_K01
student ma świadomość znaczenia umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych ) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji
ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04C-1, C-3T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_O03-K-zpr_K02
student ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania)
ZPR_2A_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-10M-1, M-5S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_W01
student zna gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O03-K-zpr_W02
student posiada wiedzę z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_U01
student posiada umiejętność doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O03-K-zpr_K01
student ma świadomość znaczenia umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych ) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O03-K-zpr_K02
student ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania)
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważnosci dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown K., Edible flowers, AQUAMARINE, Leicestershire, UK, 2012
  2. Creasy R., The Edible Flower Garden, Tuttle Publishing, USA, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kelley K.M., Cameron A.C., Biernbaum J.A., Poff K.L., Effect of storage temperature on the quality of edible flowers, Postharvest Biol. Technol. 27: 341-344, 2003
  2. Sotelo A., López-García S., Content of nutrient and antinutrient in edible flowers of wild plants in Mexico, Plant Foods Hum. Nutr. 62: 133-138, 2007
  3. Youwei Z., Jinlian Z., Yonghong P., A comparative study on the free radical scavenging activities of some fresh flowers in southern China, Food Sci. Technol. 41: 1586-1591, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólna charakterystyka najważniejszych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – zajęcia praktyczne na kolekcji kwiatów jadalnych.3
T-L-2Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości witaminy C.2
T-L-3Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz karotenoidów ogółem.3
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.2
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.2
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.2
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.2
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.2
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.2
T-L-10Charakterystyka wybranych produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne – dyskusja na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina.2
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwiaty jadalne. Historia uprawy i tradycje kulinarne.2
T-W-2Wykorzystanie kwiatów jadalnych w kuchniach całego świata.2
T-W-3Mało znane kwiaty jadalne.2
T-W-4Związki biologicznie czynne występujące w kwiatach jadalnych.4
T-W-5Specyfika uprawy roślin o kwiatach jadalnych.2
T-W-6Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych.6
T-W-7Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania).2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach22
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych analiz laboratoryjnych3
A-L-4Napisanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Analiza rynku produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne, na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina8
A-L-6Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego tematykę wykładów12
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury7
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O03-K-zpr_W01student zna gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
ZPR_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania.
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie kwiatów jadalnych w kuchniach całego świata.
T-W-3Mało znane kwiaty jadalne.
T-W-5Specyfika uprawy roślin o kwiatach jadalnych.
T-W-6Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych.
T-W-7Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania).
T-L-1Ogólna charakterystyka najważniejszych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – zajęcia praktyczne na kolekcji kwiatów jadalnych.
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2pokaz - prezentacja gatunków roślin o kwiatach jadalnych na kolekcji prowadzonej przez Katedrę Ogrodnictwa ZUT w Szczecinie
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym gatunki roślin o kwiatach jadalnych oraz specyfikę ich uprawy, przechowywania i przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O03-K-zpr_W02student posiada wiedzę z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy na temat wartości biologicznej kwiatów jadalnych.
Treści programoweT-W-4Związki biologicznie czynne występujące w kwiatach jadalnych.
T-L-2Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości witaminy C.
T-L-3Porównanie wartości biologicznej wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych – oznaczanie zawartości polifenoli ogółem oraz karotenoidów ogółem.
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym z zakresu wartości biologicznej najważniejszych gatunków o kwiatach jadalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O03-K-zpr_U01student posiada umiejętność doboru odpowiednich technologii przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U06samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania.
Treści programoweT-W-6Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych.
T-W-7Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania).
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawym dobrać odpowiednie technologie przechowywania i przetwarzania w odniesieniu do konkretnych gatunków roślin o kwiatach jadalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O03-K-zpr_K01student ma świadomość znaczenia umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych ) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania.
Treści programoweT-W-3Mało znane kwiaty jadalne.
T-L-4Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: nasturcja większa, begonia, wyżlin większy.
T-L-5Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych:, chryzantema, nagietek lekarski, chaber bławatek, aksamitka.
T-L-6Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: malwa, kroplik, lawenda.
T-L-7Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: pelargonia, bez czarny, mniszek lekarski.
T-L-8Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: fiołek, bratek.
T-L-9Charakterystyka wybranych gatunków roślin o kwiatach jadalnych: róża, hibiskus.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz
M-4analiza interpretacyjna uzyskanych wyników analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za dokonanie umiejętnego doboru surowca (kwiatów jadalnych) przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O03-K-zpr_K02student ma świadomość ważności dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami roślin o kwiatach jadalnych.
C-3Przekazanie studentom wiedzy na temat możliwości użytkowania kwiatów jadalnych - sposobów ich przechowywania i przetwarzania.
Treści programoweT-W-1Kwiaty jadalne. Historia uprawy i tradycje kulinarne.
T-W-2Wykorzystanie kwiatów jadalnych w kuchniach całego świata.
T-W-6Sposoby przetwarzania kwiatów jadalnych.
T-W-7Przechowywanie kwiatów jadalnych (warunki i parametry środowiska przechowalniczego, sposoby przedłużania trwałości przechowalniczej, opakowania).
T-L-10Charakterystyka wybranych produktów spożywczych, zawierających w swoim składzie kwiaty jadalne – dyskusja na podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów sieci handlowych Szczecina.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-5dyskusja związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważnosci dokształcania w zakresie poszerzania asortymentu rynku produktów ogrodniczych o nowe rozwiązania (gatunki, odmiany, technologie przechowywania i przetwarzania).
3,5
4,0
4,5
5,0