Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Współczesne trendy w kształtowaniu terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne trendy w kształtowaniu terenów zieleni | ||
Specjalność | Zrównoważona produkcja roślinna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z botaniki, dendrologii i ogrodnictwa. |
W-2 | Znajomość podstawowych gatunków drzew, krzewów oraz zielnych roślin ozdobnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie studentom najnowszych tendencji światowych w kształtowaniu przestrzeni publicznej oraz tworzeniu ogrodów |
C-2 | Zapoznanie studenta z aktualnym asortymentem roślin ozdobnych oraz możliwością jego zastosowania w kształtowaniu terenów zieleni |
C-3 | Zapoznanie z metodami kształtowania i urządzania terenów zieleni w różnych stylach (nowoczesnym, naturalistycznym, ekologicznym). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór roślin drzewiastych i ich wykorzystanie w zieleni miejskiej (zieleń przyuliczna, parkowa, zieleń osiedlowa). | 3 |
T-A-2 | Dobór krzewów ozdobnych i ich wykorzystanie w zieleni miejskiej (zieleń przyuliczna, okrywowa). | 3 |
T-A-3 | Dobór pnączy i ich wykorzystanie w zieleni miejskiej (zieleń parkowa, osiedlowa). | 3 |
T-A-4 | Dobór gatunków i odmian róż oraz ich wykorzystanie w zieleni miejskiej (zieleń parkowa, przyuliczna i osiedlowa) | 3 |
T-A-5 | Dobór roślin zielnych oraz ich wykorzystanie w zieleni miejskiej (zieleń parkowa, przyuliczna i osiedlowa). | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Dobór gatunków i odmian roślin do terenów zieleni miejskiej o różnym przeznaczeniu. | 5 |
T-L-2 | Projekt zagospodarowania fragmentu przestrzeni publicznej (skwer, plac zabaw, osiedle) | 7 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady dobrej kompozycji i budowa wnętrza krajobrazowego | 3 |
T-W-2 | Podstawy kształtowania terenów zieleni. | 2 |
T-W-3 | Rośliny w mieście – ich wpływ na środowisko i mieszkańców. Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej. | 2 |
T-W-4 | Współczesne tendencje w kształtowaniu ogrodów i przestrzeni publicznej w miastach. | 2 |
T-W-5 | Zasady tworzenia założeń parkowych i ogrodowych w zgodzie z naturą. | 2 |
T-W-6 | Zasady tworzenia ogrodów i parków naturalistycznych. Ogrody ekologiczne - dobór gatunków, zasady pielęgnacji. | 2 |
T-W-7 | Roślinność na budynkach mieszkalnych i użytkowych (pnącza, zielone ściany, zielone dachy). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć | 6 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 12 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia | 6 |
A-L-3 | Wykonanie projektu | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury związanej z tematyką zajęć | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja związana z tematyką zajęć |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe - praca studenta przy wykonywaniu projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test kontrolny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: praca kontrolna w formie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_W01 określa wartość dekoracyjną rośli oraz możliwości ich wykorzystania w kształtowaniu terenów zieleni | ZPR_2A_W05, ZPR_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZPR_2A_D15-zpr_W02 posiada wiedzę z zakresu zasad kompozycji i trendów w kształtowaniu terenów zieleni | ZPR_2A_W09 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_U01 potrafi dobierać materiał roślinny, a także tworzyć koncepcje zagospodarowania terenów zieleni w określonym stylu | ZPR_2A_U02, ZPR_2A_U07 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_K01 student potrafi szukać inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych | ZPR_2A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_W01 określa wartość dekoracyjną rośli oraz możliwości ich wykorzystania w kształtowaniu terenów zieleni | 2,0 | nie potrafi ocenić walorów dekoracyjnych roślin, a także zaproponować możliwości ich zastosowania w terenach zieleni |
3,0 | określa wartość dekoracyjną podstawowych gatunków roślin ozdobnych, potrafi wskazać ich możliwe zastosowanie w terenach zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D15-zpr_W02 posiada wiedzę z zakresu zasad kompozycji i trendów w kształtowaniu terenów zieleni | 2,0 | nie posiada wiedzy z zakresu zasad kompozycji i trendów w kształtowaniu terenów zieleni |
3,0 | posiada wiedzę z zakresu podstawowych zasad kompozycji oraz trendów w kształtowaniu terenów zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_U01 potrafi dobierać materiał roślinny, a także tworzyć koncepcje zagospodarowania terenów zieleni w określonym stylu | 2,0 | student nie potrafi stworzyć naprostszej kompozycji roślinnej posługując sie podstawowym materiałem roślinnym |
3,0 | student potrafi stworzyć proste kompozycje roślinne posługując się podstawowym materiałem roślinnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D15-zpr_K01 student potrafi szukać inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych | 2,0 | student nie potrafi szukać inspiracji, nie jest kreatywny w realizacji zadań zarówno samodzielnych, jak i zespołowych |
3,0 | student potrafi szukać inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań samodzielnych i zespołowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richardson T., Futurescapes: Designers for Tomorrow's Outdoor Spaces., TMC., 2011
- Haike Falkenberg, Garden Design., teNeues., 2009
- Hayward J., Urban parks: Research, planning and social change [w:] Public places and spaces., New York., 1989
- The Contemporary Garden., Phaidon., 2009
Literatura dodatkowa
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu., Politechnika Krakowska., Kraków, 1998
- Bohm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój., Politechnika Krakowska., Kraków., 1994
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu., Walkowska, Szczecin., 2006
- Drozdek M.E. (red.), Rośliny do zadań specjalnych., Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie., Sulechów, 2011