Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 2,00,48egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL1 18 1,00,28zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu ogrodnictwa, a przede wszyskim roślin ozdobnych
W-2podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska naturalnego
W-3znajomość zasad uprawy roli, metod oraz technologii uprawy roślin, podstaw nawożenia i ochrony roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego.
C-2zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin.
C-3zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin
C-4zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi nowoczesnymi formami zastosowania roślin ozdobnych do terenów zieleni i dekoracji wnętrz oraz ich wpływem na poprawę warunków życia w mieście

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.6
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.5
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.3
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)6
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków3
23
laboratoria
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych5
T-L-2Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach).4
T-L-3Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych).4
T-L-4Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych.5
18
wykłady
T-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.4
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.4
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.2
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.6
T-W-5Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców2
T-W-6Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców.2
T-W-7Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw.2
T-W-8Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”.2
T-W-9Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego.2
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.2
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych3
31

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1studiowanie fachowej literatury6
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach23
45
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach18
A-L-2wykonanie projektu15
A-L-3studiowanie fachowej literatury4
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia8
45
wykłady
A-W-1studiowanie literatury zwiazanej z tematyką wykładów12
A-W-2konsultacje z prowadzącym zajęcia6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach31
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-3Ćwiczenia przedmiotowe - praca grupowa przy wykonywaniu projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna w formie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D02-zpr_W01
Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
ZPR_2A_W01C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1M-1, M-2, M-4S-1, S-3
ZPR_2A_D02-zpr_W02
Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
ZPR_2A_W04C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1M-1, M-2, M-4S-1, S-3
ZPR_2A_D02-zpr_W03
student zna materiał roślinny oraz jego wymagania, a także nowoczesne formy zastosowania rośllin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach i ich wpływ na poprawę jakości życia
ZPR_2A_W01C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D02-zpr_U01
Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych.
ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U03C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1M-1, M-2, M-4S-1, S-3
ZPR_2A_D02-zpr_U02
Potrafi dobierać rośliny w oparciu o ich wartości estetyczne i pro-zdrowotne, tworzy zestawinia roślin zarówno we wnętrzach jak i terenach zieleni
ZPR_2A_U03C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D02-zpr_K01
ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K01, ZPR_2A_K03C-1, C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D02-zpr_W01
Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,0Student zna podstawowe zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D02-zpr_W02
Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
2,0Student nie zna przepisów dotyczących stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
3,0Student zna najważniejsze przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D02-zpr_W03
student zna materiał roślinny oraz jego wymagania, a także nowoczesne formy zastosowania rośllin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach i ich wpływ na poprawę jakości życia
2,0Student nie zna materiału roślinnego i wymagań poszczególnych gatunków, nie potrafi wymienić i scharakteryzować nowoczesnych form zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia
3,0Student zna podstawowy materiał roślinny i wymagania poszczególnych gatunków, potrafi wymienić nowoczesne formy zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D02-zpr_U01
Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich metod i środków w zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej produkcji kilku podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D02-zpr_U02
Potrafi dobierać rośliny w oparciu o ich wartości estetyczne i pro-zdrowotne, tworzy zestawinia roślin zarówno we wnętrzach jak i terenach zieleni
2,0Student nie potrafi dobierać roślin w oparciu o ich właściwości estetyczne i pro-zdrowotne, nie umie tworzyć zestawień roślin we wnętrzach czy terenach zieleni
3,0Potrafi tworzyć proste zestawienia roślin we wnętrzach i terenach zieleni, wykorzystując podstawowe gatunki roślin ozdobnych, z uwzględnieniem ich wartości estetycznych i pro-zdrowotnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D02-zpr_K01
ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
2,0student nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
3,0student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań, stara się przy tym uwzględniać aspekty ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Perry L.P., Herbaceous Perennials Production. A guide from propagation and marketing., NRAES, New York, 1998
  2. Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty Cut Flowers: The Production of Annuals, Perennials, Bulbs and Woody Plants for Fresh and Dried Cut Flowers., Timber Press Inc., Portland, 2003
  3. Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami., PWRiL, Poznań, 2006
  4. Specialty Cut Flower Production and Marketing, http://ucanr.org/sites/placernevadasmallfarms/files/66918.pdf
  5. The Care and handling of Cut Flowers, http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-1115/

Literatura dodatkowa

  1. Folia horticulturae. The official journal of the PSHS., PSHS, Kraków
  2. Szkółkarstwo., Plantpress, Kraków, czasopismo

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.6
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.5
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.3
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)6
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków3
23

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych5
T-L-2Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach).4
T-L-3Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych).4
T-L-4Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych.5
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.4
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.4
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.2
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.6
T-W-5Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców2
T-W-6Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców.2
T-W-7Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw.2
T-W-8Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”.2
T-W-9Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego.2
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.2
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych3
31

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1studiowanie fachowej literatury6
A-A-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach23
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach18
A-L-2wykonanie projektu15
A-L-3studiowanie fachowej literatury4
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1studiowanie literatury zwiazanej z tematyką wykładów12
A-W-2konsultacje z prowadzącym zajęcia6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach31
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_W01Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego.
C-3zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin
C-2zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,0Student zna podstawowe zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_W02Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego.
C-3zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin
C-2zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przepisów dotyczących stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
3,0Student zna najważniejsze przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_W03student zna materiał roślinny oraz jego wymagania, a także nowoczesne formy zastosowania rośllin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach i ich wpływ na poprawę jakości życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi nowoczesnymi formami zastosowania roślin ozdobnych do terenów zieleni i dekoracji wnętrz oraz ich wpływem na poprawę warunków życia w mieście
Treści programoweT-W-5Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców
T-W-6Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców.
T-W-7Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw.
T-W-8Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”.
T-W-9Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego.
T-L-2Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach).
T-L-3Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych).
T-L-4Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-3Ćwiczenia przedmiotowe - praca grupowa przy wykonywaniu projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna w formie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna materiału roślinnego i wymagań poszczególnych gatunków, nie potrafi wymienić i scharakteryzować nowoczesnych form zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia
3,0Student zna podstawowy materiał roślinny i wymagania poszczególnych gatunków, potrafi wymienić nowoczesne formy zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_U01Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego.
C-3zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin
C-2zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich metod i środków w zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej produkcji kilku podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_U02Potrafi dobierać rośliny w oparciu o ich wartości estetyczne i pro-zdrowotne, tworzy zestawinia roślin zarówno we wnętrzach jak i terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi nowoczesnymi formami zastosowania roślin ozdobnych do terenów zieleni i dekoracji wnętrz oraz ich wpływem na poprawę warunków życia w mieście
Treści programoweT-W-5Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców
T-W-6Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców.
T-W-7Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw.
T-W-8Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”.
T-W-9Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego.
T-L-2Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach).
T-L-3Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych).
T-L-4Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-3Ćwiczenia przedmiotowe - praca grupowa przy wykonywaniu projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna w formie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać roślin w oparciu o ich właściwości estetyczne i pro-zdrowotne, nie umie tworzyć zestawień roślin we wnętrzach czy terenach zieleni
3,0Potrafi tworzyć proste zestawienia roślin we wnętrzach i terenach zieleni, wykorzystując podstawowe gatunki roślin ozdobnych, z uwzględnieniem ich wartości estetycznych i pro-zdrowotnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D02-zpr_K01ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego.
C-3zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin
C-4zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi nowoczesnymi formami zastosowania roślin ozdobnych do terenów zieleni i dekoracji wnętrz oraz ich wpływem na poprawę warunków życia w mieście
C-2zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej.
T-W-2Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin.
T-W-3Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej.
T-W-4Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants.
T-W-5Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców
T-W-6Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców.
T-W-7Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw.
T-W-8Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”.
T-W-9Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego.
T-W-10Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin.
T-W-11Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych
T-A-1Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty.
T-A-2Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą.
T-A-3Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych.
T-A-4Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny)
T-A-5Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków
T-L-1Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych
T-L-2Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach).
T-L-3Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych).
T-L-4Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja związana z tematyką zajęć
M-3Ćwiczenia przedmiotowe - praca grupowa przy wykonywaniu projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna w formie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
3,0student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań, stara się przy tym uwzględniać aspekty ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0